torsdag, mars 30, 2006

Uppväxt

Fjellskäfte.
Smaka på ordet. Jag har ingen aning vad eller var ortsnamnet kommer ifrån, men det är där jag är uppvuxen. Eller åtminstone där jag bodde mellan 6 till 12 års ålder. Föreställ er ett litet brukssamhälle. Här bor, i runda slängar, inte mer än högst 25-30 familjer.
Här finns en rikemansfamilj. En jägmästare. En skogvaktare. Här finns en stor handelsträdgård, där pappa är anställd att sköta verksamheten. Här bor Kalle Bok och Kalle Modig med sina fruar. Här finns en ladugård, dit jag nästan varje eftermiddag går och hämtar färsk mjölk. Varje midsommaraftons morgon går vi upp tidigt, tidigt och åker traktor ut på ängarna med byns barn; plockar lupiner och vildblommor, klär och reser sedan midsommarstången tillsammans. På hösten samlas vi efter älgjakten och tittar på när djuren slaktas. Det luktar tungt av blod. Hit kommer fiskbilen varje torsdag. Och bokbussen.

Utan att fusk-googla nu - gissa var i Sverige Fjellskäfte ligger!

25 Comments:

At 9:12 em, Blogger Batbut said...

Värmeland (granne med Svennis)?

 
At 9:16 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

småland??

 
At 9:16 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Förmodligen "nästgårds" till där jag växte upp. Verkar så i alla fall.

 
At 9:31 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Nej.

Sandra: Nej.

Grodan. Nej.

Mams: Nu vet jag ju inte helt exakt var du växte upp. Tala ur skägget! :-)

 
At 9:51 em, Blogger Gagga said...

Jämtland kanske? Lät som nåt som skulle passa att komma ur munnen på vår gympalärare o han är jämte.

 
At 10:05 em, Blogger carra said...

Lappland.

 
At 10:28 em, Anonymous Anonym said...

Att googla är aldrig fusk....

Jag vet, jag vet, jag vet (eftersom jag googlat), men jag avslöjar inget.

:-)

 
At 10:40 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Gagga: Nej. Icke.

Carra: Nej.

Anders: :-)

 
At 10:46 em, Anonymous Anonym said...

Nu har jag googlat lite till, jag hade tänkt försöka få tag på var namnet Fjellskäfte kommer från, men tyvärr utan något bra resultat. Det enda jag fick fram är att det tydligen hette Fiaelaskipte på medeltiden.

Här är i alla fall två vykort från Fjellskäfte:

http://www.shorl.com/fivipaprepimu
http://www.shorl.com/hapudryprybevu

 
At 12:01 fm, Blogger Humlan said...

Hmmm, Fjällbacka ligger ju... men du känns lite mer österut... men skog... äh... Halland???

 
At 7:00 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Anders: Ååååh, vilka minnen! Du har hittat bilder på herrgården där rikemansfamiljen bodde, tillika den familj som ägde handelsträdgården. Det svartvita kortet är taget precis nedanför huset där vi bodde. Där människorna står har jag klafsat omkring många vårar...

 
At 7:01 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Kan dessutom som lite kuriosa avslöja att nuvarande kungen, som då var ung student, hängde med rikemansfamiljen då och då. Tror t o m han hade en liten "fling" med dottern.

 
At 7:06 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Nej. Inte rätt.

 
At 8:14 fm, Anonymous Anonym said...

Ok...jag fuskade lite men tittade bara på vykorten...o där skriver ju en pojke till sin älskade mamma i...öping!

 
At 8:22 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Kapple: Du börjar närma dig. Fjellskäfte ligger en bit från ...köping och strax utanför ...holm. :-)

 
At 9:06 fm, Blogger Batbut said...

Sigtuna!

 
At 9:09 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Nope.

 
At 9:13 fm, Anonymous Anonym said...

Jag tror nästan att jag skall börja samla på vykort.

Jag blir alldeles faschinerad (stavas det verkligen så?) av att fundera på vad exempelvis mammas Ernst (på det andra vykortet) gjorde i ...öping, och hur gammal han var, och så vidare...

 
At 9:21 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Anders: Fröken besserwisser påpekar härmed: det stavas 'fascinerad'.
Samla vykort? Hur gammal är du egentligen?... *skojja bara*
Skämt åsido, visst börjar man fundera och fantisera lite när man ser gamla vykort...

 
At 12:16 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Anders igen: Du förstod att jag skämtade om det där med att samla vykort, eller hur, och att du inte tog illa upp av mitt skämt...

 
At 1:02 em, Anonymous Anonym said...

Hmmm... Har inte googlat, men läst vad de övriga gissat på och min första gissning blev Jämtland*fel såg jag* Så nu smäller jag till med nånstans mellan Norrköping och Katrineholm. Baserat på det som skrivits tidigare....

 
At 1:44 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Lillmyra: Åh, va' du är duktig! Du vann! Hurra, hurra, hurra. Sörmland är alltså rätt svar.
Det tar bara lite drygt en timme att åka dit från Stockholm, men det känns som en riktig ödebygd.

 
At 2:54 em, Anonymous Anonym said...

Jag tar absolut inte illa upp! Jag känner likadant för gamla kort för den delen...

 
At 6:57 em, Anonymous Anonym said...

Yippie!!! Fy sjutton vilket bra sinne för geografi jag har*stolt*
Det som avgjorde för mig blev det där med ..köping och ..holm. Jag har en väninna som bott i Katrineholm och då hälsade jag på ett par gånger. Nu har de flyttat mot Stockholm igen, och även om det fortfarande tar en timme med tåg till henne (numer 40 minuter) känns det bättre när man kan åka på SL kortet*ler*

 
At 7:53 em, Blogger Batbut said...

Född och uppvuxen i ett naturreservat alltså. Innebär det att du är indian? Eller iaf fridlyst?

 

Skicka en kommentar

<< Home