torsdag, mars 23, 2006

Dålig affärsidé

Läste just ett mail från chefen; en kort ekonomisk redovisning över företagets två första månader. För vår del går det bra. För 'branschen', alltså den bransch som jag här nedanför skriver att jag vill ge mig in i, går det inte fullt lika bra. Branschen backar med 28%. Tjugoåtta! Min sambo hade troligen redan hört dom här siffrorna när han kom hem, för hans reaktion på min fiffiga affärsidé var: "Starta skivaffär är fan det dummaste man kan göra i dagsläget!".
Han må vara brutal i sin ordformulering, men en realist är han, ut i fingerspetsarna.

8 Comments:

At 8:50 fm, Anonymous Anonym said...

Nåja, vad vore väl en egen skivaffär...
alldeles, alldeles UNDERBART!
(fritt från Askungen)

Verkligheten slog dig i huvudet direkt!

/Humlan
(som inte orkat logga in, ska försöka samla mig för att orka gå på mässa idag, naturligtvis mår jag inte bra idag! *suck*)

 
At 10:02 fm, Anonymous Anonym said...

Tyvärr måste jag hålla med din sambo!
Alla bränner...även film, vilket gör att jag snart är arbetslös!
ALLA: don´t bränn!!!

 
At 2:58 em, Blogger Bloggblad said...

Hm... och om du tänker vara så generös som denna vecka, då lär du inte bli rik.
MEN - jättestort tack! Kul med lite ny musik. Den första låten föll jag helt pladask för. Denna cd åker in i bilspelaren, passar utmärkt att köra till!

 
At 3:33 em, Blogger Gagga said...

Vi som inte kan bränna kommer o handlar. Vi har haft en helt underbar skivaffär i Arvika: HIFIkollektivet. Men tyvärr var vi väl inte tillräckligt många som inte förstår oss på det där bränneriet.
Tycker du ska starta skivaffär ändå.
Du kan väl sälja vinyl också. Och samlargrejer inom musikområdet.

 
At 8:21 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Tråkigt att du inte mår bra, nu när du äntligen skulle komma iväg på din Trädgårdsmässa. Hoppas du piggar på dig!

Kapple: Precis min åsikt! Don't you f***ing bränn!

Bloggblad: Hihi! Näe, men ibland får man unna folk lite bra musik. Särskilt rik skulle jag inte blivit om jag sålt dom heller, dom kostar ungefär som en singel till butik...

Gagga: Vinyl? Vad är det? :-)

 
At 9:01 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag vet inte heller hur man gör när man bränner.

 
At 9:26 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mams: Jag kan bränna ett och annat, men inte musik.

 
At 5:54 em, Blogger S. said...

Jag tycker det behövs fler bra skivbutiker! Istället läggs dom ju ner... Jag tycker att det borde funka, även om jag fattar att det är skitsvårt. Det gäller väl att nischa sig, och att hitta de där stammisarna. Det är när man hamnar i den där fällan att det går dåligt så man måste kränga mer Darin och Britney som man hamnar i en ond cirkel. Då försvinner även stammisarna för servicen blir dålig och man har inte riktigt nåt att konkurrera med gentemot nätförsäljningen. Men det måste gå! I alla fall i en storstad. Och har man koll på branschen så... Men bara svensk känns ju kanske lite väl nischat? I alla fall om du ska skippa Fame Factory/schlager-svängen (du skrev "schysst" musik. ;)).

När det gäller bränna och ladda ner: Jag är en sån som bara köpt fler skivor sedan man kunde börja ladda ner. Varför? Jo, mitt musikintresse har kunnat odlas mer. Men jag vill helst ha originalen, speciellt av mina favoritartister och av "små" artister. Laddar ner för att kolla in, eller sånt jag aldrig skulle köpa annars. Hade jag mer pengar (jag är fattig student) skulle jag lägga mer på skivor. Men nu funkar inte det...

 

Skicka en kommentar

<< Home