tisdag, april 25, 2006

Yrkesvägledning



"Mamma, när jag blir stor ska jag bli paleontolog!".

Hon säger det, min lilla dinosaurietokiga Körsbärsblomma. Utan minsta fel på uttalet av detta hennes yrkesval. Det snackas dinosaurier och fossil i det här huset. Hela dagarna. Var och varannan minut. Ja, nästan varje vaken timme name-droppar hon dinosaurie-arter, huruvida de är växt- eller köttätare; hon pratar om gastroliter och Tyrannosaurus Bataar, hon snackar om Stegosaurusar och Strutiomimusar. Och vi lånar böcker. Vi läser om uppgång och fall. Varje vecka utökas hennes dinosauriegrupp. Stort trauma i helgen då Tyrannosaurus-bebisen glömdes kvar på Stadium (mamma, jag la den på fotbollströjorna!) och inte längre finns bland oss. Vi har redan två gånger besökt dinosaurieutställningen på Naturhistoriska, och hon tjatar m-y-c-k-e-t om Evolutionsmuséet i Uppsala, som hon gärna vill åka till.

Liten tjej, stort intresse.

5 Comments:

At 9:19 em, Blogger Cornelia said...

Tänk vad de små kan lära sig mycket när intresset finns - det är bara att hänga med.

 
At 9:30 em, Anonymous Anonym said...

Själv ville jag bli sjuksköterska o jobba på Intensiven.Övade på att svara: -Intensiven, syster Kapple!

 
At 8:01 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Cornelia: Ja, det är inte klokt! Jag är så grymt imponerad. Och på kuppen får t o m jag, gammeltanten, lära mig ett och annat...

Kapple: Och titta vad det blev av dig... :-)

 
At 8:36 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Hon har absolut tittat för mycket på "Vänner".

 
At 8:42 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamselamsen: Hihi!

 

Skicka en kommentar

<< Home