onsdag, april 19, 2006

Felsägningar, fler

Ute är det grått och blåser lite snålt kring husknutarna. Jag vägrar att låta det bli ytterligare en dag med dåligt humör. Jag vill inte gå omkring och vara sur och grinig. Därför försöker jag roa mig själv, när jag sitter här i min ensamhet på jobbet.

Jag har tidigare avslöjat att jag är något av en besserwisser, som gillar felsägningar och gärna korrigerar folk när de säger fel. En del favorit-felsägningar har jag också. Några är listade här och här kommer en liten utvidgning i ämnet (med inspiration från Anna T):

Nagerlack
Javisst, det är så'n där färg man målar på sina nagrar.

Ressigör
En yrkeskår i utdöende. För vad gör egentligen en ressigör?

Friluppsdag/frilufsdag
Den här felsägningen är nästan ursäktad. För det är ju en dag när man får lufsa fritt i skogen. Eller en dag då man kan slipper granska sitt skolarbete under lupp.

Nattusbord
Ett bord som, när det börjar dagas, förvandlas till ett dagus-bord?

Interjuv
Jag kommer alltid att tänka på kossor när jag hör den här felsägningen. Speciellt när någon gjort flera interjuver.

Dekdektiv
Man, eller kvinna, som gärna iklär sig trenchcoat och använder lupp. Dock icke att förväxla med frilufsare.

Fopoll
Ingen egentlig felsägning, utan mer en snabb ihopdragning av en tråkig sport.

Pedistal
Om talesättet var "att stå på pedistal" hade jag köpt det. Pedis betyder ju fot på latin. Nu lyder ju uttrycket att sätta någon på piedestal, så den här felsägningen har jag ingen som helst förståelse för.

12 Comments:

At 9:31 fm, Blogger Jenny said...

Jag skulle kittla ditt ego väldigt väl, då du ofta och mycket skulle få korregera både min engelska och svenska, både i tal och skrift. Enda problemet att jag har svårt för kritik och kommer kämmpa för min rätt att säga dekdektiv, nagerlack och interjuv.

 
At 9:56 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Haha.... många av dem säger nog jag i bara farten. Vilken tur att du inte hörde det i höstas. :-)

 
At 10:22 fm, Blogger Humlan said...

*skratt* Sitter du och stuttsar(!) när du pratar med mig???

 
At 1:36 em, Blogger Runt 40 said...

Asseptera?
Pogram?

 
At 8:20 em, Blogger S. said...

Visst är det kul att vara ordpolis ibland, men om "fopoll" får passera som ihopdragning så måste nattusbord och frilufsdag absolut vara det med.

"Ruschelkana" är ett fint ord som min pappa nästan retade ihjäl sig på att personalen sa på dagis när min brorsa var liten. :P

 
At 8:48 em, Blogger Cornelia said...

Jag är en behärskad språkpolis nuförtiden, samlar på felsägningar i tysthet. Vad tycker du om "gräva sin egen grop" (en korsning av gräva en grop åt andra och gräva sin egen grav) Parrarrell är en anna mycket vanlig felsägning.

 
At 10:35 em, Blogger Humlan said...

För att inte tala om alla som jobbar med datan, har bilderna på datan eller spelar spel på datan...

 
At 11:02 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Carin: I ditt fall kan det ju faktiskt handla om studiolån också, så det behöver ju inte vara en felsägning. Om du behöver låna en inspelningsstudio menar jag...

Jenny: Sorry. No can do, varken nagerlack, dekdektiv och interjuv funkar i detta hus! :-)

Mams: Hihi. Jag ska lyssna extra noga nästa gång. Akta dig...

Humlan: Ingen stutts här inte!

Runt 40: Asseptera säger min mamma. Som tur är säger hon det inte så ofta. Pogram är en av dom där klockrena felsägningarna.

S: Måste erkänna att jag faktiskt själv säger ruschelkana ibland. Nu känner jag mig rätt ruschlig...

Cornelia: Den var bra! Parrarrell är också en fin en. Well, jag är egentligen inte så elak som jag låter. Det är rätt överdrivet att jag går omkring och korrigerar folk till höger och vänster...

Humlan: Hur kunde jag missa det!?

 
At 4:36 em, Blogger Bloggblad said...

En svensklärare jag hade, kollade alltid med alla elever hur många som sa "falmskärm" - och det var många.

Jag hade roligt åt "dina" felsägningar, har hört många av dem live, vår dotter envisades med att hon snickrat en "pellestal" i slöjden. Det ordet fastnade i vår familj, och hennes pellestal står och är fin här hemma fortfarande.

 
At 10:24 em, Anonymous Anonym said...

Lars Molin kallade alltid sig själv för ressigör...o det var precis vad han var!

 
At 10:29 em, Blogger Batbut said...

Vet Du var Sötälje ligger då? Eller vad ett sugumm? Eller vad man har i gaberoben?

 
At 10:12 em, Blogger S. said...

Hehe, gaberoben...det sa en barndomsvän till mig. Gaberoben och tolaletten.

 

Skicka en kommentar

<< Home