onsdag, juni 29, 2005

Listor (inkl en uppdatering)

Hur kommer det sig att vi älskar att göra listor? Är det en typiskt svensk företeelse, eller något som förekommer över hela världen? T o m kvällstidningarna inser att det här med listor är något som säljer. Det görs braskande löpsedlar med olika list-teman och med slutklämmen - "hela listan". Själv gör jag listor över både det ena och det andra: inköpslistor, att-göra-listor, böcker jag läst, killar jag legat med (inkl betyg)... Skämt åsido: jag har roat mig med att göra en lista över (utländska) platser jag besökt. Någon globetrotter av stora mått är jag definitivt inte; listan blir som följer och den är helt oordnad i tidsföljd (jag minns helt enkelt inte årtalen):

BIGGIS BEVISTELSER - hela listan
Norge - sommaren innan jag fick barn åkte jag, Johan och kompis Helene och vandrade med i norska motsvarigheten till Love Parade. Techno-lastbilsparad genom Oslos gator och folk höga på både det ena och det andra... Det var första gången jag såg människor sitta på krogen och dra i sig kokain, en inte helt igenom trevlig upplevelse.
Danmark - Köpenhamn har jag genom jobbet bevistat ett flertal gånger. Farmor bodde dessutom på Själland, i en liten mysig småstad som heter Slagelse, där vi varit flera gången.
Finland - Lepolamppi hette stället. Aktiviteten var en kickoff för skivbolaget. På restaurangen fick man välja, antingen kaffe eller efterrätt. Inte båda delarna. Det kallar jag service...
Turkiet - Marmaris. Dålig mat, dålig service. En asfull pojkvän som under tidiga morgontimmen spydde från balkongen. Stackars de eventuella hotellgäster som åt frukost på sin balkong den morgonen...
Spanien - Mallorca. Så mycket mer än det turistkaos jag hört så mycket om. Åker gärna tillbaka.
Spanien - Alicante, Torre de la Horedada. Liten by/stad vid kusten, där vi lånade ett hus i september förra året. Här köper européerna hus och tillbringar delar av året. Dock inte när vi var där. Det var stendött. Varmt, stendött och alldeles underbart. Här, på pation, såg jag den största spindel jag någonsin sett (förutom på Skansens terrarium).
Spanien - Ibiza. En bara en utan två gånger. Mycket dans, brännblåsor på bröstet och hårt festande. Jag blev jättekär i Håkan med de stora sammetsögonen.
USA - Seattle. Urhärlig stad och vackra omgivningar. Passade på att besöka det lilla cafét där Agent Cooper åt sin körsbärspaj i Twin Peaks...
Grekland - Rhodos. Fjärilsdalen är vansinnigt vacker. Jag blev kär i Benke (tror jag han hette?)
Grekland - Lefkas. Det regnade. Och regnade. Och regnade. Jag var gravid och kunde inte ens dränka den sorgen i sprit.
England - London. Flera gånger. Via jobbet och privat. Älskar London. Här har mycket hänt. Shopping, festande, konserter. En gång somnade jag på Hammersmith Odeon under en konsert med Paul Young och Zucchero...
Israel - Eilat, Jerusalem. Jag har badat i Döda Havet, sett det gigantiska berget Masada, vandrat på Golgata och sjungit "Silent Night" med ett gäng norska turister, på platsen där Jesus sägs ha fötts. Jag är så icke-troende man kan bli, men det var en häftig upplevelse!
Frankrike - Paris. Mässa/jobb. Hade en liten kortvarig, hemlig affär (vänsterprassel, jo man tackar!) med en av resenärerna. Han hette Tony.
Franska rivieran - S:t Tropez. Jag och ytterligare en vän blir bjudna på en överraskningstripp till St Tropez av min, dåförtiden, onödigt välbetalda, väninna. Glamour! Den första vi stöter på i hotellobbyn är Colm Meaney, och på en restaurant vi åt satt Angelica Houston. Efter att ha slocknat tidigt första kvällen, vaknar vi, totalt livrädda, av att det dundrar omkring oss. Bombanfall? Nej, S:t Tropez firar någon sorts årsdag eller karneval, eller nåt...
Kanarieöarna - Playa del Ingles. Party, party, party. Blev kär i Fredrik.
Estland - Tallinn. Ett år innan Estonia sjönk befann jag mig ombord på detta skepp. Väl i Tallinn irrade vi omkring i hamnområdet och befann oss plötsligt utanför ett ruckligt hus. Där stod flera vräkiga bilar parkerade utanför och där stod även en storväxt man, med ett grovkalibrigt gevär i händerna. Gissa om vi skyndsamt hastade därifrån...
Förenade Arabemiraten - Dubai och Sharjah. Dubais guldkvarter, ojojoj!

Hittade dessutom en lite rolig länk på ämnet.
create your own visited country map

Var har du varit? Se det som en utmaning, alla ni på min favoritlista!

8 Comments:

At 3:01 em, Blogger Jenny said...

He he. Jag vet inte vad som var intressantast. Att läsa om var du varit eller om dina pojkvänner. Kommer det en lista måntro? ;-)
Väntar med spänning...

Tror du det här med intresset av listor har nått med vilket kön man är? (Är det kanske en konstig fråga?)

 
At 6:50 em, Anonymous Anonym said...

hrm har du glömt "boom, booom BOOOOM"? :-)
Helene

 
At 6:55 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Helene: Hrm. Det hade jag. Adderar självklart detta till listan! Kram

 
At 7:07 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Marmelad: Åh, ser fram emot att läsa din lista! :-)

Jenny: Pojkvänslistan vill du inte läsa - det vill inte ens jag; dessutom finns det ingen webbserver i världen som skulle ha kapacitet för DEN digra listan... :-) *fnissar hysteriskt*

 
At 7:47 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag vill också ut och resa, men måste vänta till september. =(

 
At 2:41 fm, Blogger Batbut said...

biggis då.. jag som trodde Du var näst intilll en jungfru..*s*. Min lista kommmer, men det blir svårt att matcha Din. Ska bara packa klart först¨.. puh suck och stön! Har skrubbat köket idag och är utan trollen i 4 dgr! Har aldrig hänt förut...

 
At 9:11 em, Anonymous Anonym said...

Hej
Jag googlade och kom till den här bloggen. Ska till Dubai/Sharjah om 24 dagar! Tips???
Tveksamt om jag hittar hit igen och kan läsa svar, så du kan skriva nåt i min blogg.
Hur är stranden? Folket? Billigt att köpa? Äta ute? Service som vaxning, frisör, massage och sånt, är det billigt?
http://blogg.passagen.se/inne1234
Hälsena, Ti-Ti!

 
At 9:58 fm, Anonymous Anonym said...

Ok, tack för ditt svar! Jag får göra mitt bästa att hitta ett sätt att göra av med på pengar på. ;)
Ti-Ti, som lyssnar om du kommer på något mer. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home