tisdag, juni 21, 2005

Ljuva festivalminnen

Så här i festivaltider blir jag alltid lite nostalgisk. En och annan festival har det blivit genom åren. Några Hultsfred och ett par Roskilde. En hel del hårt arbete i form av artisthandhavanden, bevakningar och genomförande av intervjuer. I Roskilde arrangerade jag t ex en stor presskonferens för Underworld, och höll ett par inledande ord, innan ordet blev fritt för journalisterna och bandet. Det var pirrigt, vill jag lova och inte helt strulfritt... Och många, många roliga, bizarra och något dimmiga minnen... Som t ex:
...min dåvarande pojkvän festade med bandets representant och blev så full så att han somnade under pressläktaren under Oasis spelning...
...några otrevliga medlemmar från Blur och Pulp försökte skära av snöret på vår stora heliumballong backstage...
...när samma heliumballong senare skulle tömmas på helium, och orsakade veritabel skratt-kramp...
....när Cypress Hill-låten "Insane In The Brain" spelades om och om och om igen och vi partajade med bl a dom trevliga tjommarna i This Perfect Day...
...min kära kollega Martina skulle kissa bakom en bil på vägen hem och satte händerna för ögonen samtidigt som hon kissade. Hon trodde att hon inte syntes då...
...när vi på väg till vårt boende i Målilla sista natten stannade vid skylten "MOK-stugan" (som står för Målilla Orienteringsklubb) och ritade två prickar över O'et...
...när vi dansade som besatta i stora tältet backstage, till klockan 5 på morgonen...
...när Vanessa försvann, jättefull, men senare blev återfunnen i ett helt hus fullt av skittuffa, svenska rappare...
...när det hölls minnesstund för de som så fruktansvärt tragiskt avled under Pearl Jams konsert i Roskilde. Något starkare och mäktigare har jag aldrig någonsin upplevt. Ett helt hav av männskor som slöt upp och hedrade med tyst minut. Endast vindens sus hördes...
...när jag upptäckte Håkan Hellström och grät under hans konsert i Roskilde...
...när jag och Helene såg favoriterna Turin Brakes i Hultsfred. Dom hade blivit av med alla sina instrument på vägen, och körde ett helt underbart akustiskt set istället...
...alla tältljumma Pripps Blå man bjudit på och själv hinkat i sig...
...när Fredda blev jättefull och kissade på boden bredvid vår backstage...
...och hånglet. Hånglet, hånglet, hånglet... Han var gudomligt vacker, hette Christian och var upprinnelsen till att jag senare åkte hem och gjorde slut med min pojkvän sedan 8 år tillbaka. Det blev aldrig något mellan oss, kanske mer pga olyckliga omständigheter, men jag har indirekt honom att tacka att jag sedan träffade min älskade Johan och idag sitter här med familj och barn...

12 Comments:

At 2:43 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Och vad häftigt att ha sådana minnen. Jag har också några sen min tid som dansbandsvokalist (tidig stenålder)

Bl.a. när jag stod en hel kväll och sjöng med öppen gylf. Vita långbyxor och under hade jag lila strumpbyxor. Jag kunde inte förstå varför folk inte tittade mig i ögonen.

 
At 9:56 em, Blogger Batbut said...

huvva.. nu ryser jag.. Fick flashbacks från Åre After Ski... Hm.. finns en del att rodna för där, eller är det normalt att åka slalom på torget nedför snöfria trappor?

 
At 11:36 em, Blogger anna said...

oh, roskilde roskilde roskilde, laddar för fullt inför nästa vecka =D det är så härligt med festivaler...

 
At 1:12 fm, Blogger Jenny said...

Låter som Biggis haft en hel del skoj i sina dar.
Mitt häftigaste musikminne var när Imperiet kom till Alingsås parken för 1000 år sen. Vilket ös

Babut - Jasså var det du som åkte där i trappan. Hur gick det med dina stackars skidor/bräda, eller spelar det ingen roll för de var hyrda ;-)

 
At 12:50 em, Blogger Batbut said...

Jenny.. it was me! Och de var inte hyrda... köpta för alldeles egna pengar, precis som alla shotsen som imundigats en stund innan... Å andra sidan var det väl en av de minsta skandalerna jag gjorde i Åre *rodnar*, men allt annat är censurerat och preskriberat *s*

 
At 1:38 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamselamsen: Lila strumpbuxor? Vad hände med guldlamén?
Batbut: Åre och after ski är till för att göra bort sig... Synd bara att hela grannskapet hemifrån ska vara där samtidigt...
Anna: Jag är aaaaavis! Vill också åka till Roskilde, men måste vara realist... Det går inte.
Jenny: Imperiet = Thåström = kärlek!

 
At 2:02 em, Blogger Batbut said...

vet ni vad... min man träffar Thåström nästan varje dag...*s*... Ska jag be honom hälsa ngt? *s*

 
At 10:27 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Hälsa honom att den där Regina Lund inte är mycket att ha... :-)

 
At 10:34 em, Blogger Batbut said...

Tycker inte maken heller...*s*. Vi fick hennes senaste platta och försöker desperat komma längre än till 30 sekunders lyssning.. Puh... kanske ska köra freesbee med den istället?

 
At 10:41 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Hennes första platta tyckte jag jättemycket om, den var lågmäld och skön. Den nya har jag inte lyssnat på, för jag klarar liksom inte av henne. Har grymt förutfattade meningar om denna exhibitionistiska människa...

 
At 10:53 em, Blogger Batbut said...

det lilla jag vet (gm maken) så är de nog inte så förutfattade, men hon är en j*l på att kroka snygga karlar!

 
At 10:14 em, Anonymous Anonym said...

:-) många fina minnen finns det - och många andra dyker upp som en konsekvens/reaktion av att att på påmind om ett minne! :-)

Kram Helene

 

Skicka en kommentar

<< Home