fredag, maj 27, 2005

Läsa-frågor

Åh, så roligt, jag fick också vara med! Tack, Micha!

Antal böcker jag äger?
Omkring 200, mest inbundet.

Senaste boken jag köpte?
Köper ofta böcker i klump och jag har flera liggande som bara väntar på att bli lästa. Senaste inköpet (ännu oläst) är VÅLD - EN HISTORIA OM KÄRLEK av Joyce Carol Oates.

Senaste boken jag läste?
Håller på med Per Hagmans "Att komma hem ska vara en schlager". Senast utlästa bok "Jonas Eckel" av Karin Fossum.

Fem böcker som betyder mycket för mig
1. Carsten Ström: "Gummiguttas nya hus"
En helt fantastiskt, sagolik barnbok som jag minns än idag. Den snälla häxan Gummigutta bor i ett hus, helt gjort av godis.

2. Pat Conroy: "Strändernas musik"
En dystert vacker bok om familjerelationer, som fick mig att gråta floder.

3. John Irving: "En bön för Owen Meany"
En stor bok om små underverk. Också en riktig näsdukskramare. Filmen tyckte jag inte om.

4. Robertson Davies: Deptford-trilogin: Femte rollen/Mantikoran/En undrens värld
Ett helt otroligt språk! Tre män som växt upp under olika omständigheter binds samman av en händelse som utspelats i barndomen. Höll på att ge upp en kort bit in i boken, men kunde till slut inte lägga den ifrån mig.

5. Barbra Voors: Mina döttrars systrar
Efter att ha varit försvunnen i 8 år återfinns Lucy på ett sjukhus i New York. I hopp om att hon ska vakna ur medvetslösheten berättar hennes storasystrar Annie och Mimmi om sina liv i Stockholm.

Den stora frågan är nu; vem ska jag, nybörjare i bloggerivärlden som jag är, skicka vidare till?

Jo, till dessa:
Caucasianbladder
Carinas tankar
Maoek: anteckningar av Mattias Ahlström
Framsidan
Livet i landet lagom

G'natt!

4 Comments:

At 2:12 em, Blogger Jenny said...

Jättekul att få vara med. Ursäkta det sena svaret.
Gillar verkligen både Strändernas musik och Mina döttrars systrar. Gummignutta letar jag upp i sommar.

 
At 2:15 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Hojta till om du hittar fler! :-)
Jag har inte kvar mitt tummade barndoms-exemplar och letar med ljus och lykta efter någonstans där jag kan få tag i ett annat.

 
At 1:21 fm, Anonymous Anonym said...

Hej Biggis!

Kul att du ville ha mig med. Till slut har flytten blivit rätt och jag har skrivit en rad här, http://carina.gokboet.nu/arkiv/002078.php Kanske inte så upplysande men ändock.

God natt och sova gott tänker jag göra och säkert sover du sedan länge redan med tanke på den tidiga timmen.

Ha det gott!

Carina

 
At 12:26 em, Anonymous Anonym said...

Skulle du möjligtvis kunna scana in gummiguttas nya hus åt mig? Letsr förgäves :(

 

Skicka en kommentar

<< Home