torsdag, maj 26, 2005

Rör inte min mormor!

Läste just i dagens Aftonblad, om 74-åriga Gun, som lyckats avvärja ett rånförsök. Håll tassarna borta från gamla människor! Ja, håll tassarna borta från alla människor som inte ber om att bli hållna i tassen, för den delen. Men alldeles särskilt ska ni låta bli att ge er på barn och gamla. Var är respekten för den andre mannens egendom och sfär? Som tur var hade tant Gun mål i mun (älskar hennes kommentar: "Jag avskyr när främmande karlar tafsar på mig") och det hela gick om intet, men något liknande händer säkert redan i denna stund. På sätt och vis är jag nästan glad att min mormor och morfar inte lever idag, för jag hade inte velat att de skulle se hur lågt vi håller på att sjunka, hur illa vi kan behandla varandra (jag tror ändå att de redan gör tredubbla saltomortaler i sina gravar - de bodde nämligen i Knutby...). Och samtidigt blir jag livrädd när jag inser att jag måste se min dotter växa upp i ett samhälle, där knappt någon vet vad ordet respekt egentligen står för, där handlingar styrs av viljan att få mer, mest. "Men Pelle, varför rånade du Sune och tog hans pengar och mobiltelefon?" "Jag behövde pengar, och jag behövde ringa..." Alltid det egna behovet, utan att ens snegla på de eventuella lik man går över.
Igår när jag stod i bankomatkön utspelades följande dialog bakom mig, mellan två, till synes helt vanliga "svennar" runt 20+:
- Näe, men tjena! Det var länge se'n! Fan, va' bitig du e´! Haru' suttit!?
(Hörde faktiskt inte svaret; det var den förste killen som stod för snacket).
- Ja, fan hörde du om xxxx. 61 hugg fick han, fatta: 61 hugg! Då vill man fan döda killen... Och du, du har väl hört att xxx är död? Fan, alla bara döööör, alltså...

Ibland vill jag bara stänga in mig och min familj i en stor grotta, och aldrig, aldrig mer komma ut...

***********
Dagens citat: "The size of a mans penis doesn't really matter, unless, of course, you're having sex" (skrivet på toalett på den anrika, numera nedlagda rockklubben Ritz i Stockholm)

3 Comments:

At 8:37 fm, Blogger Jenny said...

Fy vad hemskt. I går slog nån ner och rånade en mormor som var ute och gick med sitt tre-åriga barnbarn. Fruktansvärt. Undra just hur den lille pojken kommer påverkas av detta.

Håller åter igen med i dagens citat....

 
At 10:37 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Det sägs att storleken inte har betydelse...utan att det handlar om meter/sekund. =)

 
At 12:26 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Eller: "it's not the size, it's how you swing it"

 

Skicka en kommentar

<< Home