tisdag, september 02, 2008

Böcker

Efter en hel massa snack och osedvanligt lite verkstad, gick jag och tårtsmulan till biblioteket idag.
Den enda bok hon, denna snart sexåriga dam, tyckte var värd att ta med hem var en Miffybok. Med tanke på att det är en bok för ettåringar, lät jag den stå kvar i hyllan. Dessutom har vi den här hemma redan, om det skulle knipa.

Hem kom vi med följande titlar:
Hundraser, den nya utförliga handboken - jag undrar vad våra katter har att säga i saken? Här finns bilder på en hel massa roliga hundar, korta ben, långa ben, rastahår, you name it.
Lena Landström: Småflodhästarnas äventyr.
Barbro Lindgren/Charlotte Ramel: Ängeln Gunnar dimper ner
Tormod Haugen: Prinsussan Klura och draken
Roddy Doyle: Fnissarnas hämnd.

Den sistnämnda ser åtminstone jag fram emot att få högläsa för henne. "Här avslöjas vad som händer med vuxna som är elaka mot barn. Ledtråd: det har att göra med något som är brunt, luktar illa och kan vara mycket kladdigt... "Fnissarnas hämnd" är en galen berättelse för både barn och vuxna!"

Med tanke på att tjejen är inne i någon slags vansinnig kiss-och-bajs-period just nu, är den säkerligen perfekt för små fnissiga öron.

Själv kom jag hem med min första Ian Rankin-bok. "Förlorade själar". Har ingen aning huruvida man måste gå i någon slags kronologisk ordning när man läser om John Rebus, men det lär visa sig. Boken var av utgående typ och såldes till det överenskomliga priset av en krona. Nu kommer alla att tro att jag stulit på biblioteket...

En författare jag också är oerhört sugen på att sätta tänderna i igen, är Reggie Nadelson. Läste häromdagen att det nu finns flera böcker om Artie Cohen översatta till svenska. Jag vill ha!

Etiketter: ,