måndag, september 01, 2008

Om att ta betalt för sina tjänster

Jag får på skallen från väninna för att jag är för dålig på att ta betalt för mitt jobb.

Ändå tycker jag att jag har blivit mycket bättre, och gör bättre avtal än tidigare. Sen att jag jobbar aschlet av mig med nästan alla mina projekt, och ibland lägger ner oändligt mycket mer tid på det än jag tänkt, det är ju en sak.

Samtidigt lever jag i en bransch där vissa bolag knappt har pengar att trycka plattor för ibland. Bolagen vänder bokstavligt talat på kronor och ören. Jag och mina konkurrenter brottas med exakt samma sak (något som min väninna tycker att jag definitivt ska sluta komma dragande med). Hade jag - vi - insisterat på tio- eller tjugotusen kronor extra, hade jag troligen inte fått jobbet. Och det ena jobbet, väl utfört, leder till det andra, som innebär bättre pengar.

Pengar är egentligen inte huvudsaken. Jag får jobba med något jag tycker är fantastiskt roligt. Och jag känner mig definitivt inte underbetald.

Å andra sidan...

Än, fan. Jag borde gå en kurs eller nåt.

Etiketter:

2 Comments:

At 10:00 em, Blogger Cicki said...

Som fd egen företagare så vet jag hur svårt det är att ta betalt, att värdera sitt eget arbete. Man lär sig med tiden. Men så är det ju även som du säger, tillfredsställelsen med att få arbeta med det man tycker är roligast i hela världen. Bara det är hur mycket värt som helst. Så det blir en balansgång på slak lina där det gäller att hitta rätt nivå. Det är inte lätt och jag tror inte ens det hjälper med en kurs för att lära sig det.....:-)

 
At 8:51 fm, Blogger PGW said...

Bara du inte är FÖR snäll! Jag vet hur det är ... Finns massa kunder som det är mer eller mindre synd om för att de inte har pengar, men då kanske du inte behöver lägga ner fullt så mycket jobb på dem ändå? Ibland är de kunderna helt nöjda om man säger att du gör det här och det här jobbet för de pengarna. Så ger du dem råd (utan att lägga ner evinnerligt med tid på det) så de kan göra den här delen själva. Nästa gång inser de hur mycket tid och ork den delen de gjorde själva kräver och betalar dig gärna för att göra det!

Men lätt är det som sagt inte ...

 

Skicka en kommentar

<< Home