tisdag, augusti 26, 2008

Schlager

Schlager. För eller emot?
Jobbar med två artister just nu, som står i valet och kvalet att skicka in bidrag. Ingen av dem är dum; dom inser uppmärksamhetsvärdet och släpper du platta vill du självklart att folk ska få veta om det. Försöker nu, allt vad jag kan, att få den ena att helt låta bli och den andre att hellre göra det i egenskap av låtskrivare, utan att själv medverka som artist (möjligen i kören eller som gitarrist). Andra i artisternas omgivning tycker förmodligen att jag är totalt dum i huvudet och att jag ska vara tyst.

Jag vet definitivt var jag själv står i frågan.

Och du, då? För eller emot?

Etiketter: ,

9 Comments:

At 10:51 em, Blogger e said...

För marknadsföring så är det ju på ett sätt oslagbart men på ett annat sätt så kan det ju ge en stämpel man absolut inte vill ha. Nu känns det som vi dessutom har passerat "vad festligt att den/de är med för de är ju en udda fågel". Det har varit för många udda fåglar. Så jag är nog mot. Tror jag :)

 
At 11:10 em, Blogger Bloggblad said...

Jag är mest förundrad över att det så ofta är samma upphovsmän/kvinnor som blir utvalda år efter år, när det är flera tusen bidrag... De som kommer med är inte alla (grav underdrift)i min smak - då undrar jag hur hemskt dåliga de andra är, de som inte kommer med.

För det är väl aldrig så att juryn känner igen och låter de redan kända slinka igenom?

 
At 6:35 em, Anonymous Anonym said...

Nej... :)

 
At 7:20 em, Anonymous Anonym said...

En del säger all marknadsföring är bra marknadsföring. Jag delar definitivt INTE den åsikten. Melodi - eller schlagerfestival eller vad du nu heter anser jag är helt fel forum för de du talar om. Kanske som låtskrivare men inte som huvudnummer, ibland kan saker och ting slå fel och tillbaka på en. Men det sorgliga i det hela är att artister inte bara kan tänka på sin musik och hur den påverkar människor. Eller va fan - kanske en manlig artist av dina ska förstora/operera brösten och låta tv filma?

Hon där ute med några katter.

 
At 8:30 em, Blogger The Female Dinousaur said...

E: Det verkar som om det ska va en udda fågel eller två med varje gång, för att fylla någon slags kvot.

Bloggblad: Det finns vägar in och så finns det vägar in.

Mimmi: Tack. Jag går på din linje.

Kattkärringen: För den manlige artistens räkning föredrar jag hellre... eh... ett nosejob? :-)

 
At 10:13 em, Blogger superkryp said...

Om killen är han ovanför så skulle han väl passa bra som en udda fågel? Svårt att säga. Om The 4rk hade kommit sist skulle det ha varit en dålig idé, typ som för 3sk0bar i senaste festivalen, kanske?! Vet inte hur det påverkade deras karriär. Om du lyckas blir han medias favorit. :)

Jag är alltså tveksam. Principiellt emot, men kanske ändå!

 
At 8:53 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Superkryp: Det är så svårt. Han är en udda fågel, onekligen, troligen så udda i detta sammanhang att han skulle känna sig ruggigt obekväm och inte kunna vara sig själv. Jag tror båda de band du nämner, inte är speciellt nöjda med att de medverkade i detta forum. Speciellt det förstnämnda. Det var liksom inte på deras agenda att bli folkligt dagispop-band...

 
At 5:28 em, Blogger Karriärmamman said...

Personligen så förstår jag inte hur man kan tävla i nåt så subjektivt som musik, men dottern älskar Mello så jag dukar upp godis och chips och tittar...

A och O i livet är att inte placera sig i situationer där det är så uppenbart att man inte trivs. Då blir det inte bra. Det finns andra sätt att nå sin publik på som artist. Så...nej...

 
At 7:57 em, Anonymous Anonym said...

Karriärmamman: Det lustiga är att det egentligen, när man är mitt uppe i det, inte ens känns som en musiktävling. Bara ett gigantiskt tv-jippo. Visst finns det andra sätt att nå ut, men under perioden februari-maj är tyvärr det rätt späckat med Mello. Överallt.

 

Skicka en kommentar

<< Home