fredag, september 02, 2005

Ytterligare en musikalisk anekdot

Fick den här lilla sedelärande historien berättad för mig för några dagar sedan. Kan fajlas under rubriken "Så kan det gå när inte haspen är på":

När Procul Harum skulle spela in en av sina sånger - "A Whiter Shade Of Pale" - blev deras trummis sjuk. En studio-trummis fick snabbt hyras in för att ersätta honom. Han skulle självklart ha betalt för sin arbetstid. I runda slängar fick han ungefär 200 spänn för sin insats. Han var bekant med bandet och ställde upp lite billigare.

Resultatet av den inspelningen blev så småningom en av världens mest kända och spelade låtar genom tiderna. Och den stackars inhopparen har inte fått ett enda öre för det, utöver de 200 spänn han fick i lön.

Så kan det gå...

10 Comments:

At 1:40 em, Blogger Theron o familj said...

Jaaa..så kan det gå..
Ps. Vad du får höra roliga historier hela tiden. Ds.

 
At 1:44 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamma Mu: Jag hör såna här historier precis hela dagarna. Och gnuggar förtjust händerna: "Åh, det här ska jag blogga om..." :-)

 
At 3:32 em, Anonymous Anonym said...

Otack är världens lön,,,var det nån klok som sa!
Härligt jobb du tycks ha!

 
At 3:34 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Rita: Mmmm. Jag har ett roligt jobb, det har jag. Fast tråkigt också ibland, precis som alla andra jobb.

 
At 5:23 em, Blogger Batbut said...

påminner om killen som var med och startade Tetra Pak, men sålde över rättigheterna till bröderna Rausing för en ynka summa. Tror han ångrade sig lite...*s*

 
At 11:02 em, Blogger Bloggblad said...

Sandra: STIM-pengar får bara upphovsmännen, inte de som framför låtarna.

På Rapsody in Rock i tv4 ikväll sjöng Peter J en låt av "min" kompositör. Bra att han blir mer känd - fast de skrev inte ut upphovsmännen (Ture Rangström & Bosse Wastesson) Det var dåligt! BW och jag har en hel del låtar ihop, så det är bara bra att han blir mer känd. Han var f.ö. själv med i lokalteve ikväll.

 
At 5:40 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

vad var det jag skulle lära mig av historien nu då??
att inte bli sjuk...
eller att inte spela trummor...
eller...;-D

 
At 9:26 em, Blogger Batbut said...

Men hallå! Har Du helgledigt eller? *S*

 
At 4:30 em, Anonymous Anonym said...

håller med Batbut,,,,hallåååå

 
At 10:43 em, Blogger Bloggblad said...

Whiter Shade of Pale... 1967, Innsbruck, discots namn har jag glömt, men jag har inte glömt killen... Vem som spelade trummor var mindre intressant än att lära sig tyska just då...

Skit också - nu kommer jag att fundera på det där korta namnet på diskoteket hela natten.

 

Skicka en kommentar

<< Home