måndag, augusti 22, 2005

Musikalisk förkovring



Som den gamla musikbransch-hagga jag är, kan jag troligtvis (och förhoppningsvis) lite mer än "den vanliga mannen/kvinnan på gatan" om musik, för att inte på något vis tillhöra dom riktiga kalenderbitarna. Med musik menar jag i det här fallet populärmusiken, och därför är det helt fantastiskt att få upptäcka ny och totalt outforskad musik. Kanske jag t o m kommer att få upp ett intresse för fusionjazz? Nej, förresten. Så långt kommer jag aldrig att gå; fyra män som spelar tillsammans i ett band, där alla spelar varsin låt, samtidigt - det kommer jag aldrig någonsin att förstå mig på!

Däremot är det riktigt kul att få lära sig lite om klassisk musik. Jag jobbar idag med en herre jag jobbat med tidigare, på det jättestora skivbolaget under sent 80-/tidigt 90-tal. Då, som nu: ett livs levande uppslagsverk vad gäller klassisk musik. Han kan allt, och då menar jag ALLT, som är värt att veta om klassisk musik, kompositörer, opus och symfonier. Han är mannen som tog initiativ till och satte ihop succésamlingarna "Klassiska Mästerverk" som varit inkörsporten till klassisk musik för många. Idag, under fikarasten, halkade samtalsämnet in på Drottningholmsteatern. Han berättade att Sveriges teaterliv bokstavligt talat säckade ihop som en sufflé i samband med att Gustav III dog. Gamla, fina teatrar över hela Sverige föll i glömska. Men så en dag, 1922, klev en man omkring på Drottningholm och lyfte på lite bråte och gammalt skräp, och helt plötsligt klev han rakt in på en äkta 1700-tals teaterscen; helt intakt! Gissa om den upptäckten måste ha känts fin!? Han berättade också om gamla blåhåriga amerikanska damer som blivit guidade runt på teatern och som bekymrat skakat på huvudet: "But please, the Swedes who are so into design: why can't the put up some new wallpaper..".

17 Comments:

At 11:06 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Modern jazz...är det egentligen musik alls?

 
At 11:36 em, Anonymous Anonym said...

Jazz,,,,hummm, går det att äta???
Klassisk musik,,,för långt att skriva om här,, men det mannen du skrev om, som kan allt om ämnet,,aah, för långt att skriva. Jag sänder ett mail!

 
At 11:39 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamselamsen: Nej, det är inte musik. Det är olåt.

Rita: Oj, nu blev jag hemskt nyfiken...

 
At 11:48 em, Anonymous Anonym said...

Mail är sänt!

 
At 11:51 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Rita, samma här! :-)

 
At 11:56 em, Blogger Batbut said...

Måste säga att mitt hitintills enda besök på Operan var en höjdare! Underbart! Har t o m varit på La Scala, och hade gåshud i en vecka efteråt! Jazz gillar jag, men inte den experimentiella. Blues - yes pls!

 
At 11:59 em, Anonymous Anonym said...

Biggis, vi hörs!
Batbut, på den operan är min pappa "nästan" född,, men jag har aldrig varit där.

 
At 7:03 fm, Blogger Lyckliga Grodan said...

visst är det häftig m drottningholmsteatern. Jag är en riktig allätare musikmässigt, och gillar allt utom just modern jazz, och viss typ av hårdrock. Just nu är det Mozarts hornkonserter som ljuder i huset, när det inte är Goran Bregovic förstås.

 
At 9:25 fm, Blogger maruschka said...

Ska försöka leta reda på lite klassisk musik att ha här, behöver det känner jag...
Såg att du läser Isprinsessan?...Läste precis ut Predikanten, ska vi byta sen?...*ler*

 
At 9:34 fm, Anonymous Anonym said...

Nä fy! Jazz går INTE!
Men vad häftigt att få "hitta" en gammal scen så där...

 
At 12:38 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Lyckliga Grodan: Hårdrock måste du bara upptäcka! Det är faktiskt lyssningsbart...

Maruschka: Jag kan be Mästaren tipsa om något bra. Jag byter gärna bok med dig, när och om jag någonsin hinner läsa ut Isprinsessan.

Sandra: Håller med du. Jag dissar jazz, jag med.

 
At 2:06 em, Blogger Theron o familj said...

Är också allätare vad det gäller musik. Finns ju så mycket bra!
Men jazz, nä orkar bara inte med det.

 
At 2:54 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

hårdrock ja, men inte all hårdrock.. det är ungefär som jazz.. när man inte längre vare sig hör melodi eller sång fast det borde höras då får det vara för mig..

 
At 10:56 fm, Blogger maruschka said...

Kan man inte maila över böcker, känns som tekniken borde ha nått så långt vid det här laget?...*ler*

 
At 12:55 em, Blogger Bloggblad said...

Hårdrock - tyvärr räknar jag inte in det under musik.... mer i oväsenklassen...
Men det här var intressant annars - jag skulle gärna träffat din kompis.

 
At 2:51 em, Blogger Gagga said...

Fick följa med en faster till Drottningholmsteatern när jag var 14 år o se o höra "Orfeus i underjorden". En totalupplevelse jag aldrig glömmer.

 
At 11:52 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Jag anade att du skulle bli lite intresserad av kompisen... :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home