tisdag, augusti 16, 2005

Felsjungningar

Sitter här framför datorn, med en galen liten katt som ska ha uppmärksamhet (han kravlar omkring på tangentbordet, stryker sig förtvivlat mot musen, hoppar ner i mitt knä och kloar mig m m), medan jag omväxlande försöker jobba, varva ner och blogga. En riktig utmaning.

Känner mig som Speedy Gonzales; har svårt att koppla av efter dagens hårda slit och korvstoppning. Håller på att försöka lära mig administrera vår CD-shop samtidigt som jag försöker sammanställa det stora utskicket av debutskivan. Gulp. Inser att det kommer att bli mycket att göra. Heltid räcker inte till. Eftersom tisdagar är mötesdagar för sambon, fortsatte det hemma sen. Matlagning åt trött mamma/mormor som varit barnvakt hela dagen (dagis har planeringsdag och jag älskar det faktum att min mamma har gått i pension!), uppsättning av hylla i sovrummet och vajer i vardagsrummet (jag har inte borrat, det gjorde mammas man, så alla hål sitter där de ska), kaffekokning, städ och plock, läggning av barn medelst tvång (hon var minst lika speedad som jag), sammanställning av promotionplan, betalning av räkningar och så... pust... klart och färdigt. Jag är nog värd ett glas öl till bloggningen? Återkommer strax...

Sådär. Nu känns det bättre.

Blogg-rubriken måste förklaras. Bläddrade igenom gårdagens City och såg ett utdrag ur en krönika. "...eller 'my baby threw up' [Hep Stars 'Brand New Cadillac'] som vi trodde att dom sjöng...", stod det. Krönikan handlade om musik, så mycket hann jag uppfatta innan hjärnan snurrade loss, och började skumma igenom alla felsjungningar man gjort till olika låtar. Jimi Hendrix: "excuse me while I kiss this guy" istället för "...while I kiss the sky...". "Aaaaafrica!" istället för Chics "Aaaah, Freak Out!" och såna, lätt pinsamma, missar. Mitt ex skulle sjunga ABBA's "Mama Mia" när han var mindre, och istället för att sjunga "Mama Mia, how can I resist her", sjöng han: "Mama Mia, hookenary sister". Vad nu det kan betyda.

Så, nu får ni bekänna - hur fel har ni sjungit?

9 Comments:

At 10:39 em, Blogger Batbut said...

Inte så poppigt, men när jag var liten sjöng mamma en psalm vid sängdags. Trodde alltid hon sjöng "trygga räkan" istället för "tryggare kan". Minns jag alltid undrade varför man sjöng om räkor i kyrkan

 
At 10:58 em, Blogger Bloggblad said...

Batbut: det finns en hel bok om Trygga räkna och att det är saligt att samla citron...

Mina feltolkningar har jag förträngt.

Biggis: jag vet nån som inte tycker det är helt praktiskt att jag börjat jobba igen...

 
At 11:01 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Trygga Räkan är nog den vanligaste felsjungning som finns. Men den är söt.

Bloggblad: Fundera lite till så kanske dom ploppar upp... :-)
Biggis förstår inte riktigt vad du menar med det sista...? *hjärnan börjar surna* Berätta!

 
At 11:07 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Åh, sorry. NU trillade 25-öringen ner!

 
At 11:11 em, Blogger Batbut said...

*surar* jag som trodde jag var unik. Hm, vad ska jag nu komma på då? Asch då, jag aldrig fel. Kontrollfreak som jag är gör jag aaaaldrig fel *s*

 
At 11:15 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut; du är unik på så många andra sätt. Vem kan t ex sura som du? :-)

 
At 11:32 em, Blogger Batbut said...

Yes! Ingen kan! Jag är unik, världsmästare i surning *s*

 
At 10:02 fm, Blogger Batbut said...

Men inatt kom jag på en! Fast det var en kompis som envisades med att sjunga "Rädda alla laxar". (Just D - Relaxa)

 
At 3:51 em, Blogger Gagga said...

Min Bosse trodde i många år att Lasse Berghagen sjöng om "Terverensen Fredriksson", o var varken barn, dum eller hörselskadad.
(Terverens= en hundras om nån inte vet)

 

Skicka en kommentar

<< Home