söndag, augusti 21, 2005

Sjuk sjukdom

Jag lider av en sjukdom. Eller möjligen en genetisk defekt. En makaber missbildning, eller brist på en eller annan nödvändig länk i den psykiska eller fysiska Biggis-kedjan.
När jag städar (jo, det händer faktiskt ibland!), städar jag inte; jag låter bara saker och ting byta plats. När jag bodde själv var jag inte speciellt medveten om denna åkomma. Hade bara ibland lite svårt att hitta vissa saker, men det löste sig alltid, efter lite letande. Nu är jag inne på sambo nr 2 som klagar över att saker hela tiden får fötter och försvinner och aldrig någonsin ligger på samma plats. Ena da'n kan batteriladdarna till mobiltelefonerna ligga i skåpet i hallen; andra dagen kan de hux flux ha hamnat i lådan i hörnskåpet i köket. Saxarna kan strax innan lunch ligga i översta kökslådan. Efter midda'n ligger de plötsligt i låda 3. Dom låg ju bättre där! Fruktansvärt irriterande, både för mig och för sambon. För honom, eftersom han aldrig hittar sina saker, och för mig för att jag aldrig, aldrig verkar lära mig. Har sagt åt mig, på skarpen, att skärpa mig, men det går inte! "Nu ska jag städa ur hallgarderoben!" säger jag glatt till sambon. "Neeeej!" skriker han och sliter sitt hår.

I över en veckas tid har jag nu letat efter fjärrkontrollen till min lilla Pioneer-stereo (som inte funkar utan fjärrkontroll; jäkla 'verdamte' moderna skitpryl!). Jag skulle nämligen stoppa den i handväskan, för det behövdes nytt batteri. Varför jag var tvungen att ta med hela fjärrkontrollen förstår jag inte riktigt just nu. Jag kunde ju ha nöjt mig med bara batteriet. Nåväl. Borta är den, likt förbannat. Jag har vänt upp och ner på alla handväskor jag har, men ingen fjärrkontroll. Och stereon står där, med öppen front, och gapskrattar åt mig. Och Pioneers reservdelsgubbar har inte behagat svara på mitt mail. Men en trevlig säljare på Pioneerkontoret upplyste mig glatt om att det kunde bli ganska dyrt med en ny fjärrkontroll.

12 Comments:

At 10:36 em, Blogger Batbut said...

Biggis, tur att Du inte är gift med min man för Du skulle ni nog slarva bort både hem, barn och varandra. Han är exakt likadan *s*

 
At 12:02 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Det var exakt så där... när ungarna bodde hemma. Men inte nu längre... allt blir så oerhört enkelt om allt har sin plats. *superpräktig*

 
At 9:08 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Tur att din man är gift med dig, så att du kan hålla reda på honom... :-) Kan du komma hit och få lite fason på mig också?

Sara: Precis! Det finns så många bra nya ställen, att ställa prylar på!

Mams: "allt blir så oerhört enkelt om allt har sin plats"... Just exakt så säger min sambo, och tittar förmanande på mig...

Sandra (och Sara): Tänk att det finns fler. Jag trodde jag var ensam...

 
At 10:33 fm, Blogger Lyckliga Grodan said...

jag lägger saker på jättebra ställen, inte bara de få gånger jag städar.. det är bara det att jag inte kommer ihåg var jag lagt prylarna.. ja så börjar karusellen. vi har löst så att jag inte får ha hand om pengar, biljetter nycklar och sånt

 
At 11:16 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Grodan: Så du lider av samma sjukdom? Trist. Det lutar åt att jag snart inte bara blir befriad från matlagning, utan fortsättningsvis även städningen. Dammsuga kan jag kanske på sin höjd få pyssla med. Damm kan man ju flytta lite hit och dit, utan att någon bryr sig. Eller?

 
At 4:02 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

hmm.. fiffigt sätt att få tid till att läsa en god bok biggis.. det har du tänkt ut jättebra.. hi hi

 
At 8:49 em, Blogger Theron o familj said...

Du är inte ensam! Och inte nog med det, jag lägger prylar dessutom på "speciella" ställen för att inte glömma bort var jag lagt dom. Det är bara ett fel, jag glömmer var det där "speciella" stället ligger..

 
At 9:17 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Grodan: Man är väl inte dum!?

Mamma Mu: Undrar vad denna sjukdom beror på... ledsen om jag smittat er.

 
At 10:31 em, Blogger Batbut said...

asch då, jag tror ni gör som mitt stortroll - ni försöker straffa ut er, latmaskar *s*

 
At 11:40 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Avslöjad *rodnar*

 
At 3:39 em, Anonymous Anonym said...

Hahah, skrattade gott.
jag gör likadant och därför hittar jag aldrig det jag letar efter.
Tror talesättet "det går inte att lära gamla hundar sitta" stämmer in på mig. :-)
Take care Biggis.

 
At 11:59 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Nina: Det stärker mig att höra att det faktiskt finns fler som jag... Kul med ett nytt "ansikte" här förresten! Välkommen tillbaks igen, när du vill.

 

Skicka en kommentar

<< Home