måndag, juli 04, 2005

Små medel

Jag läste för ganska länge sedan en intervju med någon som gjorde "små, goda gärningar". Minns inte vem, eller var jag läste det, men det har gett mig inspiration att också försöka göra det. Hon, eller han, tipsade om att man faktiskt kan göra människor glada med små medel. Som t ex det som hände imorse, och som jag praktiserat flera gånger. Jag stannade på en mack för att handla (ett litet paket Marlboro Lights, fyyyy vad jag är sämst på att sluta röka!). En kille framför mig håller just på att avsluta sitt bensinköp och killen i kassan undrar: "du har inte en krona?", eftersom det skulle underlätta för hans växelkassa. "Nej", svarar bensinkillen och jag säger: "Men det har jag", och langar fram en av dom tiotalet kronor jag just rafsat ihop från plånboken. Båda blev klart överraskade och glada; kassakillen sa till och med nå't i stil med att "åh, vilken tjej, det här kommer ju tillbaka till dig nå'ndag" och jag klev ut därifrån, obetydligt fattigare men mycket gladare. Faktiskt.

4 Comments:

At 2:37 em, Blogger maruschka said...

Tror vi skulle trivas ihop, jag älskar att göra såna där små "ängel-grejer"...*s*

 
At 8:06 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag gjorde så härom dagen på Willys. Det var en tjej framför mig i kassan och det fattades ett par kronor på det hon köpte. Hon vlle lämna tillbaka en glass, som jag tror att plockat åt sig som nått lite extra. Jag plockade upp de tre kronor som fattades....jag hade aldrig saknat dom. Hon blev överraskad...men inte fan är jag snäll för det. Jag ville bara komma fram till kassan fort som ögat. =)

 
At 12:55 fm, Anonymous Anonym said...

I Neapel i Italien fanns det förr på restauranger och kafeér (innan det förbjöds) något som kallades för "il sospeso". I korthet innebar det att man helt enkelt kunde betala ett mål mat, eller en kopp kaffe extra, när man kände sig rik eller givmild. Mindre bemedlade personer kunde sedan gå in och få sig ett skrovmål eller en kaffe, ifall det fanns någon "sospeso" just den dagen.

Såg något liknande i förra veckan på en bensinmack i Södertälje. Ägaren hade ställt fram en kopp där man fick lämna eller ta mynt efter vilja och behov. Ganska sympatiskt tycker jag!

/aha

 
At 8:33 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Maruschka: Jag visste väl att du var en ängel! :-)

Agnes: Håller med. Mer vänlighet åt folket!

Mams: Skyll på stress du! Snällt var det i alla fall, vare sig du vill eller inte! :-)

Aha: Mycket sympatiskt, tycker jag. Bättre än att ge dricks.

 

Skicka en kommentar

<< Home