måndag, juli 04, 2005

Byggmiss

Helgen är över. Solen har varit god mot oss och strålat från en klarblå himmel. Jag sänder en tacksamhetens tanke till den där mailaren i London (se ett par inlägg ner) som såg till att det blev så. Och vad gjorde vi då, när det var så osedvanligt fint och varmt väder? Låg och latade oss på en sandstrand någonstans? Hade picknick i gröngräset? Nej. Vi var på Ikea. Det som var positivt var väl att inte så många andra var det.

Alldeles i närheten av IKEA i Kungens Kurva ligger det som måste vara århundrades förlustprojekt. Jag syftar på det gigantiska komplexet Heron City. Det som var tänkt att bli ett enormt nöjes- och shoppingmekka, blev bara en tung, grå betongkoloss dit, som det verkar, inte många söker sig. Nu var det visserligen söndag och en strålande sommardag, men det ekade ödsligt tomt i de stora, luftiga hallarna. Och det har det också gjort de få gånger jag har varit där tidigare. Tidigare har det funnits en stor spelhall med arkadspel, airhockey och flipper. Den är också borta, ersatt av ett stort lekområde, där man kan lämna in sina barn om man vill shoppa. Men shoppa var? Vad jag förstår har många av butikerna slagit igen; här fanns t ex Top Shop förut, men jag såg inte till den. Inom kort ska Mio Möbler och Willys öppnas här men jag undrar vad konsekvensen blir. I närheten finns ju gigantiska Ica Kvantum och, som sagt, Ikea.
Det enda roliga i Heron City är, tyckte åtminstone vår lilla familj, fontänen, där man själv kan styra vattnet, genom att trycka på lite olika knappar. Kaffet kan jag inte rekommendera...

3 Comments:

At 12:29 em, Blogger maruschka said...

Jag bor i Tumba och en av idéerna med Heron var väl att vi som bor söder om stan ska "slippa" åka ända in till city för att gå på bio, men jag har bara varit där ett par ggr sedan det öppnades...det blir alltid svindyrt och personalen på snabbmatskedjorna (jaja, jag vet, inte nyttigt) har verkligen inte gått någon charmkurs som de får göra på McDonalds i Barcelona...
Sist vi var där tog det sammanlagt 25 minuter innan alla (sex personer) till slut hade fått vad vi hade beställt...
De har också ett litet område med "stoppaipengar"-prylar, typ hästar och motorcyklar för de små som enbart syftar till att lura föräldrarna på pengar, för varannan pryl funkar inte men det upptäcker man inte förrän man stoppat i pengar och inte får tillbaka dem...och helt plötsligt är ingen ansvarig för dem heller, värdelöst...
Nog om det, dröjer nog inte länge innan Heron går i graven, svårt att konkurrera med IKEA och ICA Kvantum...

 
At 1:31 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Maruschka: Med tanke på de stora visioner man hade, så måste man säga att det är ett veritabelt fiasko, och du verkar ju inte heller ha några vidare bra erfarenheter av Heron... Värdo!

 
At 9:56 em, Blogger Bloggblad said...

AHA - jag som bor på vischan (fast i en stad så liten så det känns mer som ett gupp i vägen om man kör genom den) visste inte ens vad Heron City var för nåt... namnet är ju så talande...;)

 

Skicka en kommentar

<< Home