fredag, juli 01, 2005

Fasansfulla, fantastiska flashbacks

Ojoj! Har hittat min stora låda med gamla dagböcker. Jag har skrivit dagbok sedan jag lärde mig den ädla skrivkonsten, typ. Tror att den första är från början av 70-talet. Jag var väl 11 eller 12. Sedan är det en dagbok för varje år, ända fram till -94, då lusten att dokumentera mitt liv av flera anledningar avtog. Lusten återkom 1999-2000 och höll i sig ytterligare ett par år.
Samtidigt som jag är glad att dom där dagböckerna finns, sitter jag här med en rodnadens lätta skimmer på kinderna. Glad, eftersom mitt minne inte är det allra bästa från dom här åren (antingen beroende på begynnande sjukdom eller så har det något med livsstilen just då att göra) och för att jag mellan -87 och -94 hade dom allra roligaste åren i mitt liv. Det var då jag jobbade på det Stora Skivbolaget och det hände så vansinnigt mycket galna, men roliga, saker. 1988, när vi var i Göteborg för att jobba med Michael Jackson och hans press-chef, en enorm svart f d rugbyspelare som hette Mike, blev förälskad i mig; när vi året efter fick träffa Bruce Springsteen på Stadion: Bruce tar emot oss i sin loge, vår VD sjunger en gotländsk snapsvisa, och när turen sedan är kommen till mig för ett handslag, ser Bruce på mig och säger: "Hey you, didn't that hurt?" och syftar på min piercade näsa. "No, not much" säger jag. "Are you sure?" frågar han och jag svarar "no" och så skrattar vi båda glatt. Kvällen efter åker vi skivbolagsrepresentanter ut med en båt i skärgården med några av medlemmarna i E-Street Band, och det är meningen att Bruce också ska komma över från den båt han färdas i strax bakom oss, och äta med oss. Dock blir det inget av med den saken, eftersom en taxibåt med en journalist och en fotograf från Expressen förföljer oss hela kvällen. I fyra timmar! Snacka om dyr taxinota för Expressen... Ombord har vi hemskt trevligt; Clarence Clemons blir lite flörtig och tycker att jag påminner om hans svenska ex-fru. Senare på kvällen sitter jag tillsammans med några av mina kolleger och dricker champagne på hans hotellrum. Hittade precis en bild från resan, där han lyfter upp mig och kramar mig. Ja, det var tider det!
Rodnaden på kinderna får jag av allt skrivande om KILLAR. Vilken gigantisk påse flörtkulor jag måste ha satt i mig i 20-årsåldern! Den ena flörten avlöser den andra... "Träffade XX" - några dagar senare var han historia för då träffade jag YY. Man borde skämmas, men det har jag inte vett att göra. Jag är glad att jag haft mina "crazy days"; dom har lärt mig massor, och jag känner inte att jag har någonting ogjort i min ungdom. Och när jag är 80 och sitter på hemmet kommer jag att ta fram dom här dagböckerna och fnissa hysteriskt!

6 Comments:

At 12:38 fm, Blogger Bloggblad said...

Fniss - jag satt just och läste om dina dagbokstankar när du läste mina om begravning...
Vi kan väl ändå enas om att så kul som högläsning ur våra dagböcker ska dom inte få ha...?
Lindeman låter betydligt bättre. Fast jag har tänkt mig det hela mer som en konsert. "Tycker du att graven är för djup..." fast den ska man nog inte sjunga förrän efter festen.

Under min värsta killbytartid skrev jag inte dagbok. Hann inte det för jag var ute på jakt mest hela tiden. Nu hinner jag! Vad kan det betyda? Tristess?

 
At 7:59 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag har också kvar mina dagböcker. Det var nya killar på varje sida. Inga allvarliga romanser, utan mest "han lookade" på mig eller "Gud han pratade med mig"
Men jag har en liten Lassie!! När jag var 18 hade Johan Wahlström i "Parlamentet" och jag en sommarromans. Han låg i lumpen i Strängnäs. Han var redan då en rackare på att imitera Enst Hugo Järegård. Mamma älskade honom nog mer än jag.

 
At 3:16 em, Blogger Bloggblad said...

Jag har nästan lite problem med att hålla isär Mamselamsen och Gammelmamman - samma layout och samma trevliga sätt att skriva...
Inte för att jag är så förskräckligt gaggig, men om jag rör ihop er får ni ha överseende och ta det med ett leende...

 
At 10:02 em, Blogger Batbut said...

AVIS! Igen! Närmsta en "Lassie" jag kommer är en oseriös "romans" med en anabolpumpad bankrånare... inte direkt ngt att skryta med! Fast jag har faktiskt stått i samma rulltrappa som Sylvi och tokhånglad med Björn Borgs barndomskompis *S*

 
At 9:09 fm, Blogger maruschka said...

Jag har redan blandat ihop mamselamsen och biggis, men ni är lika trevliga och roliga båda två så...
När det gäller gamla goda tider med flirtar så kan jag också rodna ibland när jag tänker bakåt *hujedamig*...
Men vad fan, tids nog tappar man minnet så det är väl lika bra att suga på karamellen...*ler*

 
At 10:29 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Tristess, nejnej! Du håller ju på att skriva dina memoarer!
Och du, ibland när jag ska gå in och skriva inlägg hamnar jag själv av misstag hos Mamselamsen. Tyvärr är jag inte lika guldigt glittrande... :-)

Mamsen: Känner igen! Vissa dagböcker är fulla av sådana utrop...

Batbut: Anabolstinna bankrånare ska man akta sig för...

Maruschka: Tappat minnet verkar jag redan ha gjort. Vissa saker och personer jag skriver om i gamla dagböcker minns jag inte alls.

 

Skicka en kommentar

<< Home