måndag, juni 13, 2005

Memorable moments 1.0

Ibland sker saker. Det kan vara små, på ytan obetydliga, konstiga, irriterande, udda, roliga saker som gör att vardagen plötsligt ter sig lite annorlunda, utöver den vanliga lunken. Ibland duggar dom tätt, och ibland händer ingenting. När det händer nå't sån't där extra, ska jag försöka skriva om det här.

Jag var på väg hem idag med tunnelbanan och hamnar på sätet framför en man i keps. Jag hajar till, för han är nästan en kopia av Billy Bob Thornton, komplett med armband och lite "hippie-stuk". Han tittade en gång på mig, och jag stirrade. Han tittade en gång till och jag måste ha fortsatt stirra. När han sedan tappade sin keps, och jag påpekade detta för honom, sa han:
"Du, jag måste fråga: vad tänkte du på när du tittade så där på mig?"
Jag rodnade, som jag alltid gör i lite lätt pinsamma situationer, och talade om för honom att han var en spitting image av en stor skådis i Hollywood. Han visste inte riktigt vem Billy Bob var, men han frågade om han var bra. "Ja", svarade jag, nu på väg mot tomatstadiet, "han har fått en Oscar" (vilket ju var totalt fel av mig, men han kunde ju ha fått en, tycker jag, för Sling Blade).
"Jag är i alla fall bra", svarade mannen. Han log, gav mig en slängpuss med pekfingret, och sen gick han av. Kvar satt jag, och rodnaden.
Tycker att det var kul att bli ställd mot väggen, faktiskt. Folk har all rätt att fråga varför man stirrar!

1 Comments:

At 7:09 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Härligt!

 

Skicka en kommentar

<< Home