måndag, november 12, 2007

Vintips från mässvärdinnan


Så, Londongirl: Ett par små vintips kommer här.

Det här är vinet jag presenterat på den stora mässan fredag, lördag och söndag. En fruktig och fräsch chardonnay med smak av citrus, honungsmelon och päron. Den är torr och inte speciellt söt, men inte heller "sur". Passar bra som 'balkongvin' eller 'pratvin' men funkar också till fisk i ugn, asiatiskt eller kyckling. Totalt gav vi ut närmare 600 smakprovningar, och jag hörde bara en eller ett två som gav missnöje ifrån sig. Det kom flera chardonnay-skeptiker till montern, och ingen av dem gick missnöjd därifrån. Inget överfantastiskt vin, men med beröm godkänt som inte kostar skjortan. 65,-- för flaskan och 119,-- för boxen.

Miljöaspekten då? Jo, så här ligger det till.
Det är inget ekologiskt vin (vissa hävdar att det inte finns några 100% ekologiska viner) men företaget som producerar är djupt engagerade i olika miljöprojekt runt om i länder där vinet säljs, framförallt bevarandet av världens våtmarker. För varje såld flaska - och från 1 oktober även box - går en viss summa till miljön. Syftet när man startade produktionen var att rädda det uttorkningsdrabbade området i Australien där odlingarna ligger. Projektet lyckades och flyttfåglar och utrotningshotade arter hittat tillbaka. Nu har man etablerat samarbete med 65 olika miljöorganisationer i världen, bl a Sverige, Norge och Tyskland får bidrag till våtmarksprojekt. Och så hjälper man till att försöka bevara isbjörnarna i Arktis.

Jag tycker om Masi-vin. Speciellt rött. Masi Modello Rosso är ett gott och billigt vardagsalternativ, om man inte vill slå på stora trumman. Därför blev jag glad när "slattarna" bjöds bort efter mässans stängning och jag hittade en Masi som jag inte testat: Masi Toar 2003. Den är hyfsat sträv och 'fatig' med stor smak av körsbär och plommon. Ett glas av den satt fint att landa och koppla av med!

I stort var det en mycket roligare mässa att jobba på än öl- och whiskeyditon i september. Ett mycket roligare utbud av mat, köksattiraljer och alkohol. Jag kom t ex hem med jul-hällbröd från Hälsingland, en fryst kanin-klubba (smakar ungefär som kassler fast mycket mörare) och lite pesto della liguria och pasta ai pomodori secchi. Dessutom fick jag - helt gratis - 6 små whiskey/konjaksprovar/tulpanglas av en urgullig utställare: "äh, vi har så många!". Eftersom han tycker dom är så fina, var dom helt perfekta att ge bort till Liten Söt Sambo som fardagsgåva.

Etiketter: ,

3 Comments:

At 5:30 em, Blogger Humlan said...

Tack för tipsen!
Det låter som en rolig mässa, kanske skulle gå någongång...

 
At 5:33 em, Anonymous Anonym said...

Humlan: Den var rolig, mycket att se. Men får jag föreslå att du går på fredagen eller söndagen. Helst söndagen. Lördagen var helt tokig och dom funderade på att stänga insläppet ett tag. Typ 10.000 besökare...

 
At 4:43 em, Blogger Humlan said...

Tack för förslaget! Får bli söndag om jag kommer iväg.

 

Skicka en kommentar

<< Home