torsdag, november 01, 2007

Min relation till seriemördare

Jag när en sällsam fascination för seriemördare.
Jag vet inte varför. Mig veterligen ligger inget barndomstrauma bakom, jag har bara under stora delar av mitt liv varit intresserad, fascinerad och förfasad över ondska.

Jack The Ripper, Jeffrey Dahmer, David Berkowitz ('Son of Sam'), Ted Bundy, John Wayne Gacy. Listan kan tyvärr göras lång över komplett, spritt språngande galna människor som drivs av en instinkt att döda.

Igår såg jag ytterligare en film i ämnet och jag vill genast fördjupa och förkovra mig. Läsa boken, veta mer.
'Zodiac' är en otäck, otäck film som skildrar jakten på en seriemördare under 60- och 70-talet. En mycket välgjord thriller, som skildrar den aktuella tidsperioden bra och ger dessutom en inblick i hur polisen arbetade i teknikens vagga, när varken fax eller mobiltelefoner fanns. Och Robert Downey Jr. är fullkomligt lysande - han är en favvo!

Vill man fördjupa sig i (den än idag pågående?) historien om Zodiac-mördaren, kan man göra det här.