måndag, september 11, 2006

Respekt

Har en kusin på min pappas sida som jag träffade mycket när jag var mindre.
När vi blev äldre, drabbades större delen av hennes familj - inklusive hon själv - av psykisk sjukdom, och vår vänskap rann ut i sanden.
Nu är hon, tack vare medicinsk behandling, på bana igen. Och vilken bana! Med små, små medel slåss hon för de utslagna och hemlösa (något hon själv nästan riskerade att bli en gång) i sin hemstad. Förra året blev hon utsedd till årets medborgare i länet och börjar få mer och mer respekt bland näringsidkare och politiker. Hon är dessutom den enda tjej jag känner, som bett Göran Persson hålla truten under pågående valrörelse. Han var nyligen på valbesök i stan där hon bor, och hon var där och lyssnade på honom. "...och han snackade och snackade... så jag reste mig upp och sa: 'Håll tyst nu, för nu talar en stark kvinna!'".

Underbart!

6 Comments:

At 11:59 fm, Blogger Humlan said...

Ja, verkligen Respekt!
Att inte bara komma tillbaka, utan att hitta all den styrka, mod och energi som krävs för att kämpa för alla de som inte kan...
Härligt att faktiskt avbryta och säga ifrån! *S*

 
At 5:12 em, Blogger Unknown said...

Coolt att be Göran Persson hålla truten! Och på tiden...

 
At 6:01 em, Blogger Tankevågor said...

Härligt att läsa! Och här skriver en stark kvinna! Skönt att se och läsa att du är ok! Var rädd om dig!

 
At 9:25 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Visst var det helt underbart oslagbart!?

Kaospiloten: Hej! Onekligen.

Londongirl: Tack, snälla du. Visst är jag ok, trots allt. Och jag lovar att vara rädd om mig, och dem omkring mig.

 
At 11:09 em, Blogger Batbut said...

Skönt! Och det var mot helt rätt person. (iaf enl min åsikt). Visst värmer det skönt i hjärtat när man hör om människor som kämpar och lyckas ta sig igenom. Då vet man att det finns hopp!

 
At 7:51 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Ja, onekligen rätt person att be hålla tyst. Vi kanske kan få honom att hålla tyst i fyra år nu... :-) (oj, nu tog jag politisk ställning...)

 

Skicka en kommentar

<< Home