måndag, augusti 14, 2006

Om ett åldrande hjärta

Den som inte orkar läsa om sjuka, dementa föräldrar bör hålla sig på behändigt avstånd från denna blogg den här veckan. Jag antar att jag kommer att älta, älta, älta en hel del innan jag lämnar landet. Men, det är min blogg och jag gör precis som jag vill!

På förmiddagen idag fick pappa en hjärtinfarkt.
Jag har pratat med förstående, kvinnlig överläkare på geriatriken som säger att dom har satt in adekvat behandling och kommer att ha honom under uppsyn. Han har varit "mycket orolig och plockig". Jag har inte orkat åka dit, bara ringt ett par gånger om dagen till personalen. Har också kommit till någon form av insikt som jag ursäktar mig med - eftersom han triggar igång ett beteende hos mig, triggar även jag igång ett beteende hos honom (det var faktiskt läkaren som tog upp det). Min bror gör honom lugn, rätt sansad och efter omständigheterna redig - jag gör honom agressiv, gnällig och lätt uppretad. Därför ser jag det som ytterligare en anledning till att hålla mig därifrån. Eftersom hans humör och temperament är en trolig anledning till infarkten.

Även om jag känner att tajmingen är helt urusel för den här semesterresan, så tänker jag åka. Min kära, söta, underbara mor tvivlar på att min bror kommer att kunna hantera situationen om "någonting händer" och jag har förklarat på sjukhuset att han inte riktigt förstår hur sjuk hans pappa är; hur illa det är ställt. Men jag tänker INTE ställa in resan. Händer något, får något lokalt skyddsnät kring honom rycka in.
Framtiden får utvisa vad som ska ske.

Djupandas.

12 Comments:

At 3:21 em, Blogger Bloggblad said...

Det där med att trigga igång varandra är jag expert på...

 
At 3:42 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

åk nu..
även om du stannar hemma kan du inget göra..

andas vidare..
det ÄR viktigare än man tror..

 
At 3:50 em, Blogger Humlan said...

Instämmer!
Åk, njut och ha en härlig semester!
DET BEHÖVER DU!!!

Och skriv, prata, ös ur dig! Du kan ju inte samla på allt.

 
At 4:37 em, Blogger S. said...

Klart att du ska åka!

 
At 5:54 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Instämmer som vanligt med alla andra.'

Vem vet... din bror kanske tar tag i saker om du inte finns där.

 
At 6:53 em, Blogger Cornelia said...

Du har ju redan bestämt dej. Helt rätt. Åk och låt brorsan ta hand om det på sitt sätt.
kram

 
At 8:16 em, Blogger Ilva said...

Du gor ratt!

 
At 9:47 em, Blogger Batbut said...

Du gör helt rätt! Du ska åka och överlåta åt andra att lösa situationen. Precis som Mamse säger så kanske Din bror växer med uppgiften när han inte har Dig där att bana väg för honom. Och även om han inte fixar det - so what! Det lär lösa sig ändå. För det ÄR INTE DITT FEL! ELLER DITT BEKYMMER! Du gör mer än vad Du ska, för att Du ska döva Ditt dåliga samvete så tänk på vad doktorn sa - förmodligen är Din pappa lugnare utan Dig i närheten eftersom ni krockar! Så Du kan med gott samvete hålla Dig därifrån.

 
At 12:21 em, Blogger Ehva said...

Håller med övriga talare helt... vad många kloka människor det finns...Ha en underbar semester det är du värd..det vet jag..kram Ehva

 
At 2:53 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Alla kloka kommenterare: Skönt med några som förstår en... :-) Och självklart ska jag åka, det som sker det sker, och kommer att ske, om jag så befinner mig hemma eller i Spanien.

 
At 4:37 em, Anonymous Anonym said...

Det är inte lätt, men be brorsan hälsa din pappa att du tänker på honom och så kan du fara i väg. Då vet pappa att du tänker på honom. Sen får han reagera på sitt sätt :-)

 
At 11:25 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Anne-Maj: Jo, så får det bli!

Fru Forsberg: Jag lovar. Jag ska njuta. Allt vad jag kan! Kram på dig själv, sötpullan!

 

Skicka en kommentar

<< Home