torsdag, augusti 17, 2006

Blåsningen

Blev stoppad i en poliskontroll imorse. En hel patrull stod längs vår väg till dagis och vinkade in alla förbipasserande.
"Har du körkort?" frågade den trevliga, kvinnliga polisklockstapeln som stod utanför min bilruta.
"Ja, jag tror det" försökte jag skämta nervöst och klev ur bilen på skakiga ben för att nå körkortet i handväskan i baksätet. Det är faktiskt första gången någonsin som jag blivit stoppad i en poliskontroll och jag reagerade som om jag inte hade helt rent mjöl i påsen. När hon granskat körkortet ett tag, utan att garva, var det dags att blåsa. Tankarna började rusa: "Undrar om den där 33 cl ölen jag drack igår kväll framför datorn, kommer att ge utslag?" Kände mig jättetöntig och dum och förbannad på mig själv över att jag reagerade som jag gjorde. Så när det var dags att blåsa, orkade jag blåsa i ungefär en halv sekund, bara för att jag jagat upp mig så mycket. Sen tog luften slut. Well, det räckte tydligen, och bevisade uppenbarligen att jag var grön, för hon släppte iväg mig. Framför oss stod en manlig polis och samtalade med en man, som definitivt inte blev ivägsläppt...

4 Comments:

At 10:36 em, Blogger Bloggblad said...

Jag läste i dagens tidning om antalet alkopåverkade som blir stoppade... och blev mörkrädd!

Jag känner igen mig från när jag blev stoppad - på väg till kyrkan en sommarsöndag. Satt just också och funderade på hur många glas vin jag hade druckit kvällen före. 2-3? skulle de ge utslag? Det hade väl sett snyggt ut? Men jag klarade mig också.

 
At 11:01 em, Blogger Cornelia said...

Man känner sig alltid skyldig... fast jag har bara blåst en gång...

 
At 12:16 fm, Anonymous Anonym said...

Jag blir alltid skakis när nån stoppar föraren! Vi glömmer när maken blev stoppad på byväg nära Idre. Maken började bromsa när han såg en poliskamera på långt håll. Sen tittade han på körkortet och så släppte han oss i väg. Vi blev chockade, eftersom maken hade kört ganska fort pga det inte är långt kvar till målet och dotter nr 1 och 2 spydde i påsen pga åksjuka och så insåg han att vi var döva och dotter nr 3 "tolkade" oss.

 
At 11:08 fm, Blogger Mette said...

Det är nå´t med myndigheter alltså... bläää... jag har äntligen kommit över känslan att jag egentligen inte får handla på Systemet (dock frågar de efter leg!Hehe) men det tog nog 15 år att komma hit alltså...

 

Skicka en kommentar

<< Home