måndag, maj 15, 2006

Om att veta

Efter lördagens middag med vänner, vet jag saker om människor i min närhet. Jag träffar kvinnan i familjen varje eftermiddag, vi ler mot varandra och säger hej när vi hämtar våra barn på förskolan. Nu vet jag saker om henne och hennes familj som jag helst önskar att jag aldrig fått veta. Under middagssamtalets gång börjar jag av beskrivningen mer och mer fatta vem det handlade om och jag får en klump i halsen, och en likadan i magen. Vill inte veta, vill inte höra, hur ska jag kunna gå omkring och veta, utan att göra något?
Efter lördagens middag med vänner, anar jag dessutom saker om vännerna, som inte heller känns speciellt lustigt.

Maktlös.

13 Comments:

At 7:52 fm, Blogger Ilva said...

Ar du saker pa att du inte kan gora nagot? Anonymt kanske ar en losning?

 
At 7:57 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Sandra: Beklagar. Det känns inte kul.

Ilva: Jag borde ta reda på mer fakta först, det kändes lite för mycket "skvaller" för att gå på...

 
At 8:29 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Usch usch.... inte att du vet, utan att det finns. Jag anar vad det är du skriver.

 
At 9:10 fm, Blogger Lyckliga Grodan said...

usch.. ovälkommen information som inte går att stoppa... såna gånger man bara vill säga stopp..

du kommer nog på hur du ska hantera detta, men jag förstår att det känns obehagligt?!

 
At 9:58 fm, Blogger Batbut said...

Förstår att sitsen inte är den optimala och att det är tufft. Inte lätt att hitta ngt positivt ur den synvinkeln, men om det är barn med i bilden - som far illa, så är jag glad för deras skull att någon får en insikt i att det kanske behövs assistans där. Och om så är fallet - man kan tipsa anonymt, ge bara fasiken i att presentera Dig när Du ringer. Jag gjorde ju det med grannen - och även om det var tufft så är hon idag tacksam för att jag lade mig i.

 
At 10:04 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Mams: Japp, usch usch! Jag vill inte tänka på det... Men kan inte låta bli.

Grodan: Ja, jag funderar...

Batbut: Men vem ska man ringa? Socialen? Polisen?

 
At 10:53 fm, Blogger Batbut said...

Biggis, Du ringer socialkontoret i det område det avser. Men vad Du än gör - presentera Dig inte för då är de skyldiga att uppge vem som kommit in med anmälan! Så ring och säg vad det gäller, då är de skyldiga att kolla upp Din anmälan även om den är anonym. Maila mig eller ring om Du vill prata mer

 
At 11:42 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Kan du maila mig ditt nummer? Maila jobbet, är du söt!

 
At 11:51 fm, Blogger Batbut said...

you got mail!

 
At 9:47 fm, Anonymous Anonym said...

En liten fråga bara? Om nu dina vänner vet om vad som pågår i den där familjen, varför har de inte gjort någonting åt det? Hur kan de gå omkring och inte ha gjort något själva? Jag hade reagerat precis som du - jag vill *hjälpa* och göra något. Jag hoppas innerligen att det kommer något gott ur allt det här.

 
At 10:40 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Trillian: Håller helt med! Nu tror och hoppas jag visserligen att det pågår utredning redan, eftersom polisen varit inblandad vid ett flertal tillfällen...

 
At 8:10 em, Anonymous Anonym said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

 
At 8:29 em, Anonymous Anonym said...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

 

Skicka en kommentar

<< Home