fredag, maj 12, 2006

Hej domstol

Ungefär två gånger i månaden har vi "repertoarmöte" på jobbet. Då samlas fem gubbar och en gumma, d v s jag, för att lyssna igenom demos och skivor som droppat in sedan sist, och som söker distribution. Därefter ger vi tummen upp alternativt sågar jämns med fotknölarna. Ibland händer det att vi skrattar elakt och rått och fäller elaka kommentarer som säkerligen skulle fått artisten ifråga att falla i gråt. För hur det nu än är; det är ju faktiskt deras livsverk vi sitter och lyssnar på; något som de kämpat och slitit med i flera månader, ibland år, av sitt liv, för att få ur sig och förvandlat till ettor och nollor på en platsbit. Jag kan avslöja att man inte får många sekunder på sig att försöka imponera heller. Vi sitter som den värsta Idol-jury och säger bu eller bä efter ungefär 30 sekunder. Sen är det vidare till nästa. Därför har jag ett litet råd till dig, om du någonsin funderar på att ge ut en skiva eller skicka en demo till ett skiv- eller distributionsbolag: Gå ut stenhårt! Lägg det allra bästa du har gjort först på plattan, för det är där du döms, rätt av och på en gång. Ty snara att döma är vi, vi som jobbar i musikbranschen...

5 Comments:

At 2:24 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Man ska absolut inte heller ha mer än max tre låtar på en demo... har jag hört.

 
At 6:45 em, Blogger Humlan said...

Låter som om man inte ska ha för långt intro heller! ...ta det bästa först? (i låten alltså)
Men jag förstår er, mycket att lyssna på (antar jag) och inte obegränsat med tid.

 
At 8:19 em, Blogger Batbut said...

Okej, så om jag då sjunger en cover på James Blunt och skickar in ska jag börja med refrängen? Biggis, kan Du inte lägga ett gott ord för mig då? Pleasssseeee?

 
At 4:47 em, Blogger Bloggblad said...

Mmm... men de är ungefär lika tuffa på bokförlag har jag hört från säker källa - är inte första sidan bra... då är nog inte resten det heller.

 
At 8:04 em, Anonymous Anonym said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

 

Skicka en kommentar

<< Home