måndag, maj 08, 2006

Bakslag i läggeriet

Sova utan blöja går alldeles strålande. Men att somna utan sin mamma, det har inte funkat på snart två månader. Tror att det började i samband med en av sambons otaliga resor. Det var så mysigt att natta Lilla Körsbärsblomman på kvällen; vi låg och småpratade, läste eller bara snurrade hår. Efter det har den ständiga visan varit "mamma, jag vill sova med dig" eller "mamma, jag är rädd för spöken..." varje gång jag har nattat. Och jag har fallit till föga, idiotiskt nog. Följden har varit att jag, nästan varje gång det är min tur att natta, somnat strax efter åtta och vaknat med känslan av att "åh, jag som skulle ha gjort det och det...".

Men nu. Heureka, jag har funnit en lösning! Numera står en bärbar CD-spelare i sovrummet och efter sagoläsningen snurrar "Mamma Mu Bygger" som insomningssällskap. Nackdelen är att den blivit en stor favorit här hemma och går varm i CD-spelaren, och numera kan jag komma på mig själv med att gå och nynna på smash-hitar som "Tsaren av Bareis", "Jag är en vanlig kanin" och klämmer då och då i med ett "Hallå, Mamma Mu, e' de' du? Muuu".

Det gäller att utöka repertoaren. Jag funderar på att smyga in låtar med mitt senaste favvoband, Scar Symmetry, i utbudet. Men sånt kanske skulle ge men för livet?

8 Comments:

At 10:22 em, Blogger Bloggblad said...

Mitt barnbarn har alltid en speciell vaggviseskiva i spelaren - men när hon är här byter jag bort den och smyger jag in annat klassiskt fint. Det ska böjas i tid...
Tala inte om det för modern - hon tror att barnet bara kan somna med den gamla vanliga :)

 
At 12:36 em, Blogger Ola Claesson said...

Jag vill inte skryta, men jag sover också utan blöja. om min mamma hade en hemsida skulle hon nog berätta om det.

 
At 8:33 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Det finns ju allt möjligt man kan stoppa i spelaren, som har sövande effekt. Eller varför inte en språkkurs i spanska; ungen vaknar och har lärt sig ytterligare ett språk...? Måste testas... :-)

Ola: Haha! Vad du inte vet är att din mamma HAR en hemsida. Det var så jag hittade din blogg...
Vad som är lite luddigt i mitt inlägg, är ju faktiskt VEM det är som klarar att sova utan blöja. Inser att jag är avslöjad. Eller avblöjad?

 
At 10:20 fm, Anonymous Anonym said...

Hej! Det är första gången jag kommenterar något här, men jag har läst din blogg under ett par månader och kommer från samma bransch sedan tidigare så det är rätt kul att följa dina eskapader. Hoppas du lyckas med att starta eget!! Det är tufft att våga/vilja försöka!

Nå, nu till vad jag egentligen tänkte skriva! Akta dig så du inte tvingas höra samma låt om och om igen för all evighet :-). En gammal kompis lät sin son lyssna på "Här kommer Piff & Puff!" på kassettband (lääääänge sen) när han skulle somna när han var liten, och det slutade med att det där bandet gick på repeat VARJE kväll i jag vet inte hur många år. Och gärna på hög volym också. Det var helt omöjligt att han skulle sova ut det. Byta ut bandet gick inte - det var Piff & Puff som gällde, inget annat; och hemska tanke om det hade gått sönder nångång...

 
At 11:37 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Hej Trillian: Kul att du (äntligen, skulle jag vilja säga!) stämmer upp rösten! :-)
Jag hör vad du säger, skriver menar jag, och jag ska med glädje utöka utbudet inom en snar framtid. Det finns ju att ta av, om man säger så. Ändå tycker jag att konceptet i sig är rätt bra - lite ko- och kråksnack och så en och annan sång däremellan. Ska se över Mamma Mu-repertoaren också, man kan ju bredda sig där också. Annars finns ju alltid gamla goa' Schnappi, eller varför inte Crazy Frog? Tillåt mig småkräkas...

 
At 1:00 em, Blogger Ola Claesson said...

Biggis: Ska googla på "min mamma" och se om det verligen är sant.

Jag tyckte ju att du var så duktig när du skriver att du sov utan blöja, och så visar det sig att det är din dotter. Då är det alltså hon som ska ha berömmet!

 
At 1:33 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Ola: Jag har inte gjort det så länge, men jag tycker det funkar jättebra! Så lite beröm vill jag faktiskt också ha...

 
At 3:44 em, Blogger Ola Claesson said...

Biggis: Okej, lite då. Jag antar att ärligt fjäsk är bra fjäsk.

 

Skicka en kommentar

<< Home