onsdag, maj 03, 2006

En (lång) dag i en promotion-anställds liv

Mobillarmet ringer riktigt okristligt tidigt; klockan 02:40. Sist jag tittade på dom digitala siffrorna var den 01:08. Det är bara att inse att man sovit ungefär 1.5 tim, gnugga gruset ur ögonen och hasa ur sängen.

Nu är klockan strax efter fyra. Jag och morgonens gästartister har just klivit in i TV 4 Nyhetsmorgons än så länge ganska dunkla studio. Artisten ifråga har inte ens vett att vara trött, hon är bara i full gång med att bygga upp sin nervositet. Riggning börjar kl 04:50 - snart är klockan halv fem, och trummisen saknas fortfarande...

Tjugo minuter i fem kommer han, med andan i halsen och trumsetet på ryggen. "Fattar inte varför klockan inte ringde...". Nu är det bråttom; rigga snabbt, snabbt för att hinna med ett par rep innan klockan är halv sex. Återigen måste jag säga att jag är så grymt imponerad av de proffsiga ljud- och bildmänniskorna på kanalen.

Det krävs lite fix och trix med repertoaren. För att funka i den direktsända TV-världen får låt nummer inte vara längre än 3:30 och låt nummer två får inte överstiga 3 minuter. Ännu ett skäl att göra en tv-debutant nervös och illamående...

Artisten försöker intala sig själv att det bara är en vanlig spelning. Inte ett framträdande, där 300.000 tittare inklusive familj, vänner och bekanta granskar en i extrem närbild. Under tiden fladdar det förbi partiledare, väderpresentatörer, studiovärdinnor och sportreportrar i en strid ström...

Klockan är nu halv sju. Det första framträdandet är schemalagt till kvart över åtta. Det finns gott om tid att äta frukost, vila lite, ta en cigg, dricka en kopp kaffe... Och bygga upp en kraftfull nervositet... Här är publikrummet på fyran, med en riktig fototapet...

Klockan är halv 8. Dags för sminkning, av fyrans proffsiga makeup-tjejer. Det tar längst tid att sminka tjejerna, och därför får de inta stolarna först. Tjugo minuters behandling, och man ser ut som en superstar! Önskar att jag hade fått en omgång, jag också...

Så var det äntligen dags! Det är bara att samla ihop de dallrande nervtrådarna och ta tjuren vid hornen. Först en kortkort intervju med dagens programledare, Anders. En lugn och samlad artist, som var allt annat än lugn inombords, kan jag intyga.

Nu är klockan tio och arbetsdagen för en trött, men glad tv-debutant, är över. Nöjda miner och lätta steg ut ur studion. Det är ingen som kan ana att artisten just innan livesändningen var så nervös att hon kastade upp sin frukost...

Kvinnan från Umeå som direkt efter artist-uppträdandet skrapade fram 100.000 glada kronor. Strax innan sändning får man "provskrapa" så att man vet hur det känns. Dock utan vinst, den gången.

Efter en snabb tur till kontoret för byte av promotion schema och artist, bär det av till Arlanda för att hämta nästa artist. Ibland står dom som spön i backen. Eftersom första intervjun är en direktsändning och planet från Helsingfors är försenat, blir det en snabb färd genom stan. Första stopp P4 Extra.

Den kvinnliga dragspels-virtuosen bevisar att dragspel kan vara allt annat än tjo, tjim och knätofs. Mäktigt och imponerande!

Efter direkt-sändningen är det lugna gatan. Vi vandrar vidare i det stora radiohuset, bort till studio 12 och P2's domäner. Här huserar Per och Torbjörn, och de får rå om artisten i närmare tjugo minuter för ett personligt och intimt porträtt. Både producent och intervjuare är storligen imponerade av artistens proffsighet och hennes själfulla musik.

En vanlig syn en vanlig arbetsdag - artister hinner sällan äta lunch om promotion-människan är ihärdig, därför blir det frukt och dryck i lilla magen. Ett intervjuschema med nödvändiga detaljer, en mobiltelefon och en hel massa (förhoppningsvis) bra musik!

Gissa om jag kommer att sova gott inatt!?

8 Comments:

At 9:39 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Fan, vad trist och enformigt du verkar ha det. :-D

 
At 9:45 em, Anonymous Anonym said...

Kul dag att läsa om. Jag gillar när det är full fart...antar att du sover redan!

 
At 10:07 em, Blogger Bloggblad said...

Vad kul att få veta hur det är bakom kulisserna. Jag känner med den stackars nervösa tjejen...

Sov så gott!

 
At 10:08 em, Blogger Humlan said...

Vilken arbetsdag (arbetsdygn?)!
Kul att följa. Jag har alltid tyckt att det är intressant att se hur det går till bakom kameror/mikrofoner.

En egen sminkös skulle vara trevligt...

 
At 3:30 em, Blogger Ola Claesson said...

Wow! Jag skulle vilja prova ditt liv i några dagar (känner du för att skriva en hemtenta?).

 
At 6:36 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mams: Det ÄR ganska kul, åtminstone när det går bra...

Kapple: Sov inte bra på natten, tyvärr. Så går det när man är uppe i 180 varv i sekunden, antar jag. Svårt att koppla av.

Bloggblad: Till och med jag blev ju nervös, så jag kan ju bara gissa hur skakig hon var... Gulp!

Humlan: Egen sminkös skulle jag vilja ha i ett koppel med mig hela tiden.

Ola: Du får testa när du vill, bara jag slipper det där med tentan. :-)

 
At 11:48 em, Blogger Bloggblad said...

Hmmm... jag vet ju hur nervös jag blir för att sjunga solo inför bara sådär 50 pers... Är nog tur att jag är för gammal för Idol....:)

 
At 12:37 em, Blogger Ola Claesson said...

Det vore kul. Återkommer. Måste tydligen skriva klart tentan först.

 

Skicka en kommentar

<< Home