tisdag, april 04, 2006

Skitig men glad


Strax utanför vårt hus ligger en jättehög med snö, en avstjälpningsplats för snöröjarna. Den har krympt märkbart de senaste dagarna, och antagit en granitskitgrå ton, mer lik betong än snö. Ypperlig lekplats, tycker Liten Körsbärsblomma. Det är hennes hus. Hon bor där. Hon har sin trappuppgång, sitt badrum ("här får du bajsa, mamma!"), sitt kök där hon lagar mat åt mig. Först måste jag ringa och avtala tid. Jag står vid vagnen och låtsasringer i min mobiltelefon, och vi bokar tid för lunch, alternativt middag. "Nu måste du ringa din chef", beordrar hon sedan. Då ska jag ringa och kolla med jobbet, att det är OK att jag äter lunch, alternativt middag, med henne. Sedan ska jag ringa på dörren, gå uppför trappan, ta en liten avstickare in på "toan" och sedan blir det lunch, alternativt middag. Idag blev det Korv Stroganoff.

Om ni ser en galen, korthårig liten tant vingla omkring uppe på en hög med snö; frukta icke - ty det är jag!

12 Comments:

At 10:32 em, Blogger Gagga said...

Så härligt! :)

 
At 10:34 em, Blogger Annela said...

Tänk, vad en snöhög kan bli. Så kul!! Hoppas att du kan vingla några dagar till innan vårvärmen sätter in på allvar

 
At 8:31 fm, Blogger Humlan said...

Tänk att man kan hitta ett helt hus i en granitskitgrå snöhög!

Hon lyser upp den grå vardagen...

 
At 12:01 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

BILD! Jag vil ha bild!

 
At 1:34 em, Blogger ... said...

Underbart!
Håller med Humlan. Kanske ska börja leta efter någon bortglömd snöhög och kolla vad som finns däri?

 
At 2:35 em, Blogger Runt 40 said...

Liten tant?!

 
At 5:44 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

lovely... med sån fantasi, och med en mamma som är med och leker kommer man hur långt som helst..

 
At 5:57 em, Blogger Unknown said...

Minns när min dotter var i den där åldern och hon var hemma från dagis en dag. Jag jobbade med vårt läromedelsförlag och skulle åka en sväng till ASG. Jag klädde på dottern overallen och sa till henne att gå ut och vänta. Sen packade jag ihop mina prylar, lassade in i bilen och kollade efter dottern. På den här lilla stunden hade hon marscherat iväg raka spåret till rutschbanan, åkt ner och SMACK landat i en gyttjepöl.

Det är då man längtar efter uppfinningar som "vira in ditt barn i plastfolie" alternativt "automatisk barntvätt" (modell biltvätt). För man kan helt enkelt inte placera gyttjedroppande barn i bilen…

 
At 10:15 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Gagga: Japp!

Annela: Jag hoppas vintern har vinglat färdigt snart!

Humlan: Onekligen!

Mamselamsen: Tyvärr. Inga bildbevis på min galenskap.

Kimmi: :-)Det som göms i snö, du vet...

Lyckliga Grodan: Onekligen inget fel på den fantasin. Mamma gillar dessutom lekar!

Runt 40: That's me!

Åsa: Tänk att geggamojja kan vara det roligaste som finns i hela världen för en liten människa! Vi får göra som amerikanarna - plasta in våra bilsäten på vintern!

 
At 8:20 fm, Blogger Jenny said...

Ser alldeles, alldeles underbart ut :D

 
At 2:19 em, Anonymous Anonym said...

En alldeles salig liten blomma*ler*

Här får vi inte in lilla S efter hämtning, hon vill vara ute en stund på tomten. Bästa platsen är på uppfarten framför bilen där det är en stooor gegghög och vattensamling, gissa vad jag gör på kvällarna här...

 
At 9:35 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Jenny: Hihi!

Lillmyra: Jag ser det framför mig...

 

Skicka en kommentar

<< Home