tisdag, april 11, 2006

Hem ljuva hem

Min väg genom livet; platser där jag lämnat avtryck, skaffat mig minnen och skinn på näsan. Hem.

Uppsala.
Kläms ut på Akademiska sjukhuset. Liten som en fis är jag. 2.600 g och får plats i kuvert. Förlåt, kuvös ska det vara... Falsk krupp hette den orsaken.

Tyresö
Väl utklämd och fram till jag är 1 år är jag tillfälligt fosterhemsplacerad.

Knutby
Jag bor hos min mormor och morfar. Dom har utedass, och utedasset ligger mitt i kohagen. Här grundläggs min koskräck (som numera avklingat).

Svartsjö
Tillbaka hos mamma, och får en pappa på köpet.
När jag är tre rymmer jag hemifrån.

Högsjö
Min bästa kompis heter Kent.
Min bror föds i baksätet på en taxi.

Fjellskäfte
Jag tjuvröker, leker Mörka Rummet på klassfester.
Alla har slipover. Eller heter det pullover?
Hej Matematik!

Saltsjöbaden
Lacoste-tröjorna och seglarskornas paradis.
Som protest skaffar jag en ny idol: David Bowie.
Honom är jag fortfarande förälskad i.

Flemingsberg
24 kvadrat med kokvrå. Jag jobbar på Sjukhuset.
Undkommer med nöd och näppe att bli en siffra i våldtäktsstatistiken.

Rutger Fuchsgatan
Mitt första andrahandsboende.
Fototapet. Vi hänger på BZ, där taket kunde öppnas. Och på Slitz.
Vi dansar Pogo-dance.

Bromma
Mitt andra andrahandsboende, hyrd via läkare på Sjukhuset.
Ockerhyra och lååånga promenader till tunnelbanan.
Kinakrogen på hörnet hette Tung Fat.
I närheten bor min kompis Sven. Han har kritvitt hår.

Hässelby
Det närmaste jag kommit landet sedan Sörmland.
Ingen av mina kompisar orkar komma och hälsa på.

Björknäs
Sambo med bästa väninnan. Vi hänger ute måndag-söndag.
Taurus, Galaxy, Dailys. Hasselbacken. Ny förälskelse varje vecka.
Läser jag mina dagböcker från den här perioden skäms jag nästan.

Gubbängen
Lånelägenhet av kompis/dragshowartist i två månader.
Det är -25 grader. Väninnan får ta med sig bilbatteriet in i lägenheten när hon hälsar på, för att vara säker på att bilen ska starta när hon ska hem. Jag fryser. Och letar boende.

Skärmarbrink
Mitt älsklingsboende. Ett stenkast från Söder, och rådjuren skuttar runt på baksidan av huset. Balkong.

Södermalm
Efter tre veckor gjorde vi slut, och han bad mig flytta. När pappa kom och skulle hämta flyttlasset hade S ställt en dildo överst på mina flyttkartonger.

Skärmarbrink
Efter att ha bett min hyresgäst flytta (efter tre veckors boende) är jag tillbaka i min favo-lägenhet. Jag stannar i tio år.

Fredhäll
Åttaårigt förhållande. Femårigt samboende. Min favo-lägenhet är inte uppsagd utan uthyrd i andra hand. Undermedvetet eller ödet?

Skärmarbrink
Hux flux är jag tillbaka på den lilla favo-gatan, men inte länge.
Åtta månader senare är jag gravid.

Kärrtorp/Södermalm
Dubbelboende. Liten Söt Sambo och jag växelbor i våra båda lägenheter medan vi tittar på boendelösningar.

....och nu här *hemma* framför datorn, mitt i livet, ett stenkast från dig. Om du kastar jättelångt...

13 Comments:

At 11:17 em, Blogger Humlan said...

Jag kastar!!! :-)

Oj, vilken resa!
Jag känner en som bor i Skärmarbrink och brukar göra reklam för området, så jag spanar lite efter det området när jag tittar på byten...

 
At 11:20 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Du kom ända fram! Skärmarbrink är urmysigt. Och det har blivit ännu mysigare, nu när mycket av biltrafiken är borta, tack vare Södra länken.

 
At 7:42 fm, Blogger Runt 40 said...

Spännande!

Tung Fat gjorde stort intryck på min make med (han bodde i de krokarna ett tag), vad var det med den kinesen egentligen?

 
At 9:43 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Och jag tyckte att jag flyttat mycket. Skitlöjligt alltså.

 
At 10:26 fm, Blogger Gagga said...

Oj!

 
At 8:01 em, Blogger Bloggblad said...

Intressant... Knutby... hm...
Men jag slår dig med 2 ställen!
Fast.... jag är ju några år äldre, så du har tiden för dig :)

 
At 8:22 em, Blogger Ola Claesson said...

Jäklar vad många orter! Jag är 28 och föddes, växte upp och försöker bli vuxen i Växjö. Verkar vara ensam om att trivas här...

 
At 10:53 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Runt 40: Ja, man undrar. Jag var aldrig inne på själva restaurangen. Han kanske kinesade med andra saker, därinne...?

Mams: :-)

Gagga: Ja, listat så här är det onekligen en imponerade uppsättning adresser man haft.

Bloggis: Näe, nu har jag rotat mig för ett tag framöver. Lovar.

Ola: Många orter blev det. Växjö... Grattis! Jag har inte ens varit i Växjö, så jag kan inte uttala mig om huruvida man trivs eller inte där. Skönt att du gör det i alla fall.

 
At 12:57 fm, Blogger Jenny said...

Jag önskar verkligen att det bara var ett stenkast så vi kunde gå och ta en fika nån gång. :)

 
At 11:43 fm, Anonymous Anonym said...

slipover, Bowie, sjukhus, fototapet...I know it all!

 
At 12:35 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Jenny: Det får bli en virtuell fika så länge. Kopp, kopp!

Kapple: Been there, done that, alltså... :-)

 
At 5:12 em, Blogger anoukh said...

Åååå, jag har också bott i Fredhäll och där trivdes jag verkligen! Kul att hitta fler bloggar skrivna av kvinnor runt 40 (som jag antar att du är?). :-)

 
At 5:37 em, Blogger Ola Claesson said...

Biggis: Jag tror Växjö är en ganska typisk småstad. Men jag tror inte jag vill ha det för stort. Det finns fina sjöar att promenara runt, ett bra bibliotek och några skivaffärer man kan gå och sniffa i. Och mina vänner förstås. Det är allt jag begär.

 

Skicka en kommentar

<< Home