tisdag, februari 14, 2006

Kast med liten (snö)boll

På väg till dagis passerade jag med bilen under en gångbro. "Smack" sa det, och så smällde en stenhård issnöboll rakt in i vindrutan. Instinktivt duckade jag och skrek till. Som tur var hade jag ingen bil vare sig framför, bakom eller vid sidan av mig. Är osäker på om jag vinglade till på vägen, men skraj som f-n blev jag. Och sen blev jag förbannad. Skitarg. Det hade lika gärna kunnat hända något riktigt otäckt. Min första tanke, när jag hämtat mig från chocken, var att vända bilen och åka tillbaka och leta reda på snorungen som kastat och ta honom/henne hårt i örat. Men jag var redan sen till dagis, och ville inte låta lillsnörpan vänta. Så jag ringde till Radio Stockholm och bad dem gå ut med en liten varning, ifall snöbollsmarodörerna fortfarande stod kvar. "Jag har någon jag kan skicka ut", sa trafikrapportören och man hörde riktigt hur han gnuggade händerna över att kanske kunna ta dom på bar gärning.
Och lite skakig i benen var jag fortfarande när jag klev innanför dörrarna på dagis.

5 Comments:

At 9:00 em, Blogger Humlan said...

Bra Gjort!!!
Hoppas att dom fick tag på busarna och lärde dom en läxa! Dom måste lära sig att en "oskyldig" snöboll kan ställa till en hel del (tänk om du vinglat på ett litet barn...).

 
At 9:13 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Tack, men ändå gjorde jag ju inget konkret. För jag tror i ärlighetens namn att ungdj---na la benen på ryggen och sprang i samma ögonblick som bollen landade på min bil.

 
At 9:44 em, Blogger Farsan_Baloo said...

Det är kanske inte läge att lägga ut alla hemska saker man gjorde under sin uppväxt, men, jag måste erkänna att jag gjort just detta... vid upprepade tillfällen.

Det är bra om de här barnen får höra vad konsekvensen av deras bus kan bli, men jag tror inte att det måste handla om några busar eller ungdj***ar. Bara barn som inte tänkt efter före

Bävar redan för hur jag ska kunna hålla masken när lillkillen blivit haffad på sin första pallningstur

 
At 10:23 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Farsan Baloo: Träffade faktiskt en kompis på dagis några minuter senare, som erkände att han gjort exakt likadant som barn. Men att han fick ångest och skamkänslor, 20 år senare, när han råkade ut för samma sak som just hänt mig. Håller med dig om det där med att det inte behöver vara ungdj---lar eller busar - det är bara den initiala reaktionen som blir så där... Visst har jag själv gjort en del ogenomtänkt bus när jag var liten... *rodnar*

 
At 9:43 em, Blogger Batbut said...

Själv råkade jag ut för samma sak när jag körde förbi en skola. Jag tvärnitade och marscherade in till rektorn, beskrev ungen och läste sedan lusen av honom. Ungen alltså, inte rektorn. Usch så elak jag kan vara. Men faktum är att det kan gå riktigt illa

 

Skicka en kommentar

<< Home