fredag, februari 03, 2006

Grammis-bojkott

Saxat ur Musikjournalen/P3's nyhetsbrev, fredag:
"Jazzbojkott av Grammisgalan
Den svenska skivbranschens beslut att dela upp grammisgalan i två separata galor väcker heta känslor i musiksverige. Priser som årets jazz, årets visa och årets textförfattare får inte vara med vid den direktsända tv-galan på tisdagkväll i nästa vecka, det får däremot den för i år nyinstiftade kategorin årets ringsignal. Jazzgruppen Esbjörn Svenson Trio väljer därför att helt bojkotta galan och de kommer alltså inte finnas på plats för att ta emot en grammis om dom nu skulle ta hem kategorin årets Jazz. Även Bert Karlsson är upprörd och ska bojkotta årets gala. Under tisdagkvällens ceremoni kommer det bland annat delas ut priser till årets album, årets artist samt årets låt."

Så skönt att jag slipper frottera mig med Bert!

Om debatten i övrigt - vad är egentligen viktigast? Att eventuellt få en Grammis eller synas i TV? Dessutom är det här inget nytt, det är samma upplägg varje år. Visst kan det tyckas orättvist att inte hela utdelningen sänds i TV men herregud, vem skulle orka titta på denna musikbranschens personalfest i 4-6 timmar...

9 Comments:

At 5:01 em, Anonymous Anonym said...

Fest o gala o allt som hör till tycker jag dom skall ha,, med en massa sjournalister o fotografer, så vi kan läsa och se det i tidningarna. Men sända det i TV, nej och åter mej!
Å andra sidan visar dom ju mycke skräp.

 
At 5:28 em, Blogger S. said...

Det visar bara än tydligare att det är kommersiella krafter som styr och inte musiken i sig. Okej att man inte visar så mycket av alla kategorier, men ändå. Jag menar "årets ringsignal", va fan... Men å andra sidan, det är ju en branschfest. Eller skivbolagsfest kanske man borde säga.

 
At 5:31 em, Blogger Ola Claesson said...

Kan du inte erkänna att du egentligen ville dit bara för att få krama Bert?

 
At 5:46 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag skiter i vilket... bara du får roligt.

 
At 9:05 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Rita: Håller med. Det ÄR inte kul att se galan på TV. Man kanske skulle ställa till med någon liten skandal...? Och det är alltid i sista stund som någon bestämmer sig för att det tydligen ändå finns ett värde att TV-sända det...

S: Årets ringsignal är onekligen en skämtkategori. Som jag tycker kan vinnas av...? Que?

Ola: Shit! Jag är avslöjad. Hade hoppats på att få klämma lite på Butt'en också...

Mams: Nu måste jag/vi snart sluta blåsa upp förväntningarna... :-)

 
At 9:58 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Ola, jag hoppas verkligen ironin i mitt Butt-svar gick fram. Fast det brukar vara knepigt med ironi på bildskärm. Och jag hoppas onekligen att han absolut INTE kommer.

 
At 3:06 em, Blogger Ola Claesson said...

Biggis: Jo då, ironin gick fram. Ingen fara. Jag läser din sida regelbundet och vet att du är förnuftig. Förstår din oro... :-)

 
At 11:01 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Ola: Tack. Förnuftig? Jag? Mwho-ha-ha-ha!!!

 
At 2:52 em, Blogger Ola Claesson said...

"Förnuft" är naturligtvis ett relativt begrepp. I just detta sammanhang syftade jag på att du inte gillar Bert & Butt. I övrigt väljer jag att inte uttala mig.

 

Skicka en kommentar

<< Home