torsdag, oktober 13, 2005

Sjukhus, fågelinfluensa och vin

Dagishämtning. Djuraffärsbesök. Sjukhusbesök. "Mamma, jag tycker inte om å' va' på schukhuset. De' e' lite läskit'..." Fast lite roligt var det förståss att sitta i morfars säng och trycka på den där fjärrkontrollen som gjorde att sängen åkte upp och ner, upp och ner, upp och ner... Wok-middag i närbeläget litet shoppingcentrum. Inköp av liten väska i form av en häst (H&M) till liten, tålmodig gullsnutta.
Hem till två galna småkatter, som just nu är i färd med att ha sönder det mesta tillverkat av glas och porslin i hushållet. Sambons fina, blå lampa har just lämnat jordelivet...
Imorgon bitti ska jag tillbaka till "schukhuset" igen. Det är dags för etapp II i demensutredningen, d v s vi ska få svar på datortomografin och proverna som tagits. Det kommer att bli mer prat över huvudet på förvirrad far, och det tycker jag inte om. Hoppas också få höra något från kommunen, som ska ordna fram ett tillfälligt boende under konvalescenstiden.

På tal om konvalescens - läser med fasa på text-TV att fågelinfluensan nått Turkiet. Är det nu man bör få panik? Det är inte någon kul läsning för en gammal hypokondriker som undertecknad...

Tack och lov att det snart är fredag igen. Funderar på att köpa en flaska gott vin, företrädesvis något rött som passar till grillad kyckling och ris, som är en del av fredagsmysritualen. Det ska dessutom passa till ostbågar. Och kunna fraktas med till tvättstugan. Någon som har något att rekommendera?

Förresten, vi borde kanske sluta med den där kycklingen på fredagar. Med tanke på fågelinfluensan, menar jag...

9 Comments:

At 10:42 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Än så länge har Ebba inte gjort så mycket skada här, Bara ätit upp en blomma... och överlevt,

 
At 10:49 em, Anonymous Anonym said...

Ett gott vin till fredagskvällen? Jag kan rekommendera Gallo Merlot, det passar inte bara till maten utan även som smuttvin utan mat till.

 
At 10:52 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamselamsen: Ebba verkar vara väluppfostrad. Du är välkommen hit närsomhelst och ta vilddjuren under upptuktelse här. Du kan bli vår egen guldiga superkattnanny!

 
At 10:53 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Snigel: Smuttvin tycker jag om. Eller pratvin, som en bekant till mig brukar säga... :-)

 
At 10:59 em, Blogger Batbut said...

Själv är jag en sucker för Shiraz druvor, mörkt och riktigt tungt. Vet inte om det går som smutt, men ned går det! M a o, allt med Shiraz rekommenderas varmt *s*

 
At 11:06 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Något som är speciellt gott? Jag kan INGET om vin, varken rött eller vitt. Ge mig ett namn! :-)

 
At 1:28 fm, Blogger Jenny said...

Låter som en trevlig fredagskväll i tvättstugan?!

 
At 7:38 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Vad betalar du? Jag kommer som konsult... och sånna är INTE billiga! =)

 
At 7:09 em, Blogger ... said...

Du kan luuugnt äta din kyckling.
Vi kommer alla att dö en dag och risken att det skulle vara av fågelinfluensa, eller kyckling för den delen är försumbar.
Hittills har väl ett 100-tal dött av fågelinfluensa (på ett par år) och alla har bott i Asien och hanterat sjuka höns.

Så såvida du inte är sambo med ngn gammal skrocka med flunsa tycker jag du ska vara helt lugn.

Jag har skrivit om just pippisjukan idag på min blogg. Där finns länkar till mera fakta. Skit i Expressens krigsrubriker - de vill bara tjäna kosing!

Man ska såklart se till att kyckligen är genomstekt/kokt för det finns andra olustiga baciller man kan dra på sig annars.

 

Skicka en kommentar

<< Home