torsdag, augusti 04, 2005

Stämpelklocka

Ett otyg Vilken besatt Kontrollfreakens Kontrollfreak var det som uppfann stämpelklockan egentligen? Och vad har den i dagens arbetsklimat att göra? På mitt nya jobb regleras vår arbetstid via denna stenålderstingest, och det känns som att ta ett gigantiskt kliv tillbaka till 70-talet igen. Det känns nedvärderande, kontrollerande och enbart stressande. Jag är så van att arbeta enligt filosofin "arbete under eget ansvar". I slutändan är det väl ändå det man presterar som betyder något?

15 Comments:

At 9:26 fm, Blogger Cornelia said...

Godmorgon!
Vi skrotade en exakt likadan för några år sedan. De som har flextid har nu en elektronisk flex, medan vi andra arbetar under eget ansvar.

Du för väl kasta utan "tingesten" när du blivit varm i kläderna. Du har ju bara jobbat knappt en vecka.

 
At 9:28 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Godmorgon Cornelia!
Japp, jag ska strida för att den försvinner! Och sen ska jag bli chef! :-)

 
At 11:02 fm, Blogger Cornelia said...

Kör hårt!
Du kan inte misslyckas.

 
At 11:55 fm, Blogger Gagga said...

På mitt jobb har vi ett flertal stämpelur av kött o blod, som sitter o kollar bak gardinerna.
Önskar ibland att dom var av den modell du visar, för att bevisa att man faktiskt är på jobbet, mycket längre tid än vad man har betalt för.

 
At 1:02 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Gagga: Hemskt! Dom där gardinkollarna ger jag inte heller mycket för.

Sara: Stämpelklocka luktar matlåda, 70-tal och löpande band för mig. Inte skivbolag.

 
At 1:17 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

hellre mekanisk än gardinkollare. jag har jobbat med båda sorterna. det bästa med den mekaniska var att jag kunde flexa ut och använda tiden till något vettigare än att vara på min arbetsplats

Helst är jag utan kontrollmekanism annan än min egen (jag tror den är ur funktion , för jag har ingen disciplin alls. just nu skulle jag faktiskt städa köket, men se här är jag....)

 
At 1:59 em, Blogger Theron o familj said...

Går det inte att mixtra med den så den går sönder?
Kanske om du pressar in en massa kletiga slemmiga sniglar? *ryser*

 
At 2:03 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Grodan: Håller med till viss del. Helst skulle man vilja vara utan kollare över huvud taget. Men det är ju alltid någon som tar på sig kollrollen...

Mamma Mu: Åh, tänk att jag skulle få användning för dom där sniglarna i alla fall. Att jag inte tänkte på det... Haha!

 
At 5:42 em, Blogger Batbut said...

Kan Du inte använda Dig av den praktiska förmåga Du har när Du skruvar hål och flyttar möbler, så har Du löst problemet *s*

 
At 8:09 em, Blogger Bloggblad said...

Spelar väl inte så stor roll - stämpelklocka, armbandsklocka eller skolklocka som ringer... jobbet ska ju ändå göras.

Ni som bloggar på jobbet och har stämpelklocka - en fråga: Stämplar ni ut när ni bloggar...

 
At 8:58 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Ja, vilken bra idé! Jag kan säga att den var trasig, och att jag försökte laga den, snäll som jag är.

Bloggblad: Japp, och gjort blir det också. Även utan stämpelklocka. Själv måste jag sluta blogga på arbetstid...

Marmelad: Tacka din man för det eminenta tipset. Jag ska pressa ner ett par CD-skivor; det gör säkert susen. Kan skylla på att jag tog fel "kort"...

 
At 10:15 em, Blogger Gagga said...

Bra! Nu vet jag vad jag ska göra. Det blir cement i vissa elaka gap! He,he...

 
At 10:15 em, Anonymous Anonym said...

Ha! Precis en sån där monstrositet har vi också. Jag trodde faktiskt att vi de sista i världen som använde ett mekaniskt stämpelur. Och den är inte på något sätt på väg ut - vi bytte t.o.m. färgband i den strax före sommaren. Reservdelar lär inte vara något problem (som om det fanns en chans att den överhuvud taget skulle gå sönder ...).

 
At 10:51 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Skrubben: Ta till dig cementtipset ovan.

 
At 3:10 em, Anonymous Anonym said...

Hej!
På mitt gamla jobb hade vi en sådan stämpelklocka. Jag måste dock medge att jag tyckte att det var en ganska bra grej: som hyperflitig vikarie bir det annars lätt att man jobbar mer än man ska, men med stämpelklockan blir det väldigt tydligt för en själv hur mycket flextid man kan ta ut!

/Anna

 

Skicka en kommentar

<< Home