måndag, augusti 01, 2005

Ny arbetsplats - dag 1

Jaha, så var första dagen på nya arbetsplatsen förbi.
Fick välkomstblomster av min goa chef - det är så trevligt med någon som orkar bry sig om en nyanställd. Det hör inte till vanligheterna i dessa tider.
Efter den obligatoriska rundturen på företaget, inleddes arbetsdagen med lite allmän information om koder och nycklar, och sedan var det bara att hugga i med repertoar-inmatning i Grammotex'en (för den som inte är i skivbranschen kan avslöjas att Grammotex är den gigantiska databas som skivbolagen matar in alla sina produkter i, så att skivbutikerna kan lägga sina order och/eller söka artiklar).
Jag har avancerat uppåt, åtminstone när det gäller storlek på företaget. Från att ha varit 6 månader i en tvåmanna-organisation, befinner jag mig nu på ett företag som har, ta-daaa, hela 10 anställda! Fick inte träffa alla, eftersom några fortfarande har semester, men det var tillräckligt jobbigt att försöka pränta in namnen på dom som var där... Några av dem känner jag sedan tidigare; har t o m jobbat ihop med en av dem, så det är tack och lov inte enbart nya ansikten. Mansdominansen är nästan total; vi är två tjejer. Det gör mig egentligen ingenting, jag har inga problem med tuff jargong och rå, men hjärtlig, stämning. Tror att jag träffat den andra tjejen en gång tidigare, hon var inte där idag.
Fick mitt första A&R-uppdrag också (i musikbranschen står A&R för "Artist & Repertoire", talangscout kan man väl närmast översätta det till). Hedrad av uppdraget, men glömde plattan på kontoret. Tänk om jag ratar den, och så har vi missat en guldkalv!! Jag har vänner som jobbar som A&R's och som har sagt "nej tack, det är inte tillräckligt bra" till såna som Håkan Hellström och Ace Of Base.
Well, jag låter helt enkelt min dotter fälla avgörandet - det var nämligen en barnskiva jag skulle bedöma... :-) Hon diggar ju Schnappi, så hon kan verkligen urskilja en hit!

7 Comments:

At 10:29 em, Blogger Batbut said...

så om jag plitar ihop en barnsång och gör en demo så är det Dig jag ska skicka den till? Hett tips; anta den INTE! Du lär Du få sparken för jag kan definitivt inte sjunga. En lyktstolpe kroknar när den hör mig

 
At 10:53 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

du har våra öden i dina händer.., vi har hört crazy frog hemma och i bilen så att grodlyckan var hotad ett tag. Välj något bra!!

 
At 10:53 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Ja! Jag vill höra dig sjunga, Batbut! Håkan Hellström kan ju definitivt inte sjunga, men han säljer ju drivor med skivor ändå. Du kanske ska ta jobb på OLW - dom behöver en backup om deras ostkroksmaskin pajar ur! :-)

 
At 10:54 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Lyckliga Grodan: Tänk att jag visste att det var Crazy Frog som ni lyckliga, galna grodor lyssnade på! :-) Jag lovar, det blir inga fler såna på ett tag!

 
At 12:51 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

tack tack tack!!!

 
At 12:51 em, Anonymous Anonym said...

Det är lite synd om Crazy Frog. Killen, som är svensk, lekte hemma med sin dator. Pitchade upp tvåtaktsljudet och skickade till några kompisar. Tror att detta var runt år 2000. Jag skrattade så att jag grät första gången jag hörde ljudet.

Sen var det någon hemsk marknadskille som fick tag på grodan och förstörde allt.
Naturligtvis köpte han ljudsnutten för ett engångsbelopp.


/David

 
At 10:05 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

David: Synd om upphovsmannen. Han ligger säkert hemma och gråter på sin kammare idag. Tänk alla royaltypengar han har missat!

 

Skicka en kommentar

<< Home