söndag, juli 31, 2005

Söndagsfunderingar

Idag har varit en mysig dag. Sambon och jag har fått rå om varandra ordentligt, bara han och jag. Efter lite ensambloggande för min del, vaknade prinsen till livs och väckte även mig ur min blogg-koma... :-)
Därefter fick vi titta på en hel film, och höll oss vakna, båda två. Hidalgo med snyggingen Viggo Mortensen höll oss på helspänn; en ganska mysig och vacker film. Sen återbördades dottern till oss, och vi gosade resten av eftermiddagen, åt pizza, badade och nattade extra tidigt, eftersom hon missat eftermiddagsluren. Så medan prins J nu tittar på Sporten, bloggar jag bort min söndags- och jobbet-imorgon-ångest. Fast med en så'n här mysig, fnissig, kramig söndag, är ångesten faktiskt inte så stor.

Det lilla smolket i bägaren är dotterns fasansfulla trotsperiod. De senaste två veckorna har hon testat mig och mina gränser precis varenda dag. Ett par gånger om dagen, minst, utspelar sig samma scenario. Så fort jag gjort något som inte behagat henne, blir hon skitförbannad och slår, biter eller nyper mig. Jag blir lika upprörd och arg, jag, och bannar henne varje gång och talar om att "så gör man inte!". Två gånger har jag t o m satt henne i "skamvrån" i soffan alt fåtöljen och bett henne sitta där tills jag sagt till att hon fått flytta på sig. Sedan har hon fått be om förlåtelse och vi har kramats och pussats igen. Även jag har bett om förlåtelse, såklart, för att jag höjt rösten men förklarat varför jag blivit så arg. Sen har jag sagt att jag tycker om henne och älskar henne av hela mitt hjärta, men återigen förklarat att man inte slåss, rivs, sparkas eller bits. Man har rätt att bli arg, men det är fel att slåss! Det är inte okej. Innan hon la sig ikväll, hejdade hon sig faktiskt med armen lyft till ett slag, när jag tittade på henne med min grymma-mamman-blick. Kanske har våra pratstunder gett resultat?

Jag vet inte om jag gör fel; om jag ska hantera det på något annat sätt. Snälla, ni med erfarenhet, ge mig ett råd! Det är så svårt, och det gör ont i mig när hon blir ledsen över att jag blir arg på henne... Jag vill ju bara hennes bästa, hon är ju mitt bästa!

6 Comments:

At 10:18 em, Blogger Theron o familj said...

Forsätt på samma sätt du, tycker det låter kanon! Och kom ihåg, dom här trotsperioderna kommer och går genom åren, gäller bara att man själv står fast och inte ger efter. Själv har jag mest problem med min äldsta nu, han är precis i början av tonåren och här hjälper ingen "grym-mamma-blick" längre, suck! *river sig i håret*

 
At 11:08 em, Blogger Batbut said...

inte för att jag är ngn expert, men har iaf övat på 2 st. Tror det bästa är att "hang in there" även om det svider i hjärtat. Men om Du ger efter så lär hon intuitivt märka av det och höja ribban än mer. Barn gör så och därför är det vår plikt som vuxna att bita ihop och sätta gränsen, även om det blir gråt och tandagnisslan. Men jag tror nog man har igen det sedan.

 
At 11:20 em, Blogger Bloggblad said...

Biggis! Jag blir så lycklig när jag hör morsor som vågar fostra sina barn! Det är genom att visa var gränserna går som man ger barnet trygghet och kunskap om det sociala livet. Och så länge gränserna är satta med förnuft och vidmakthållna med kärlek, gör du ditt barn en stor tjänst!

Stå på dig - om du fostrar efter ditt sunda förnuft, gör du rätt. Heja på!

 
At 11:36 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Du är som klippt och skuren ur ett Dr Phil program... han hade tagit upp dig på scenen som ett praktexemplar.

 
At 1:22 em, Blogger Cornelia said...

Jag håller med föregående talare. Du måste bara fortsätta att vara mer envis än hon och försöka behålla ditt lugn och bara upprepa. Det går in, och det ger effekt. Och om du tar "matcherna" hemma så slipper du många uppträden hemma hos folk eller på stan eller i affären.

Det är jobbigt just nu men endera dan är hon en solstråle igen.

 
At 10:26 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mamma Mu o Batbut: Tack. Det är skönt att höra att man inte är helt ute och cyklar. Tycker faktiskt det redan har gett effekt; hon är extremt mammig och kramig just nu, antar att det är en reaktion på att jag skäller mycket mer på henne än vad jag brukar.
Bloggblad: Det finns ju inget alternativ - om jag/vi inte försöker fostra henne ur det här, kommer hon att bli odräglig. Förstår inte heller rädslan hos vissa föräldrar, det handlar ju om att guida sina barn genom livet.
Mamselamsen: Åh, tack! Men varför får jag associationer till en duktig mjölkko, när du pratar om praktexemplar...? :-)
Cornelia: Jag tjatar, och tjatar, jag säger nej, nej, nej och nej igen. Och tjatar. Och skäller när det ändå upprepas. Jag ger mig inte! Tror, som sagt, att det börjar ge effekt. Tack för stödet!

 

Skicka en kommentar

<< Home