fredag, augusti 05, 2005

Nya svenska ordspråk

Bild hämtad från MagnethusetDen man ligger med får bädda.
Den som tar, han har.
Det man inte minns, har inte hänt.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon.
Förtala är silver, förtiga är guld.
Gammal kärlek kostar alltid.
Har man slagit yxan i båten, får man ro som fan.
Man ska inte kasta spjut i radhus.
Liten stuga kallas ofta stort dass.
Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.
Som man raggar får man ligga.
Övning ger träning.
Friskt kopplat, hälften brunnet.

15 Comments:

At 1:33 em, Blogger Theron o familj said...

Är det Reefaet El Sayed som hittat på dessa?

Han sa ju: Vi simmar alla i samma båt och, här ligger en gravad hund..

 
At 3:48 em, Blogger Batbut said...

Sedan när blev du sådär klok biggis *s*

 
At 4:01 em, Anonymous Anonym said...

Hi hi hi! Underbart!

 
At 4:58 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

jag är impad över visdomen.

 
At 8:12 em, Anonymous Anonym said...

Nuuu förstår jag! Hur har jag klarat mig utan denna visdom i alla år?!? Det är kanske därför jag är på detta vis!?

Tack!!!
Ska hänvisa till dig när jag sprider denna lärdom i min omgivning...

 
At 9:03 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

här kommer en till:
den som söker han letar!!

 
At 10:09 fm, Blogger Gagga said...

"Liten Tuva välter ofta stor Lasse"
skulle det kunna stå på löpsedlarna om Tuva Novotny skulle få ihop det med Lasse Berghagen...

 
At 7:42 em, Blogger Bloggblad said...

Kul!
Sån här visdom är bra. Jag kan en till:
Den som gräver en grop åt andra, ska ha jäkligt bra betalt samt semesterersättning.

 
At 10:24 em, Blogger Batbut said...

Hallå friend, vart tog Du vägen? Allt lugnt?

 
At 1:15 em, Anonymous Anonym said...

hahaha, det här behövde jag på min mini-bakfylla!

Tackar! :-)

 
At 2:35 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

biggis, hoho, var är du? du har väl inte ramlat ner i nån grop du grävt. åtminstone inte innan du fått betalt och så det där med semesterersättningen

 
At 2:55 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut och Lyckliga Grodan: Här är jag, ju!

Alla: Tänk att ordspråk kan vara så roliga... :-)

 
At 2:57 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Grodan: Eh, vänta nu... "...Fått betalt och så det där med semesterersättningen..." Har jag bloggat om det här, eller är du synsk? :-)

 
At 9:05 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

nä det var bloggblad som skrev den här i kommentaren så det var varken det ena eller det andra.. men den var bra

 
At 7:38 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Det ser jag ju nu... :-) Jag läser faktiskt kommentarerna jag får, men ibland går det fort...

 

Skicka en kommentar

<< Home