lördag, juli 09, 2005

Underbar ledig lördag

Min första lediga lördag på mycket, mycket länge. Inte ett endaste litet dugg saknar jag att sitta på den där svettiga stolen i den där svettiga mataffären inne i stan.
Efter att ha tagit farväl av faderskapet, som med hårdrockande kompis satte sig i en bil och for ner till Göteborg imorse - Iron Maiden -, begav sötnosen och jag oss iväg till lokala, lilla badet. Inte speciellt mycket folk, och en helt underbar värme. Träffade lite bekanta, som man lärt känna under tiden från mammaledigheten och raringen hittade även en ny kompis. En liten Mimmi, som hon härjade runt med; upp och ner i poolen, fram och tillbaka på gräsplätten, in och ut ur tältet.
Tältet, ja. Ett litet behändigt soltält från Nivea som i ihopvikt tillstånd går att bära i en liten, rund väska. När man slår upp det, blir det ungefär 1 kvm stort därinne, och ett mysigt tillhåll för en liten loppa. Och även fler loppor. Ett tag fanns det ungefär 3-4 barn därinne, av varierande storlek. Hur lätt som en plätt att fälla upp, det är bara att ta ur det ur lilla påsen och veckla upp det, så står det där, så fint. Sen skulle vi hem också... Om det var någon som trodde att mamma Biggis, med fem tummar på handen, lyckades veckla ihop det och få in det i lilla påsen, så måste jag göra denne någon gruvligt besviken. Första vikningen, till en platt trekant - inga som helst problem. Sen ska det vinklas, och på något vis vridas ihop... Nej! Icke, sa Nicke. Tydligen måste man ha någon form av ingenjörsutbildning för att klara den biten, och det har jag inte. Försökte ungefär tre, fyra gånger och sen insåg jag att folk började titta och småskratta, så det var bara att lägga ner. Jag fick knöggla ihop det så gott det gick och frakta hem det ändå. Väl hemma i hallen lyckades jag till slut med bedriften, men fråga mig inte hur det gick till. Nu ska jag hänga upp våta handdukar och packa upp strandväskan och sen ska jag vila en liten stund, bredvid lill-loppan på soffan. Det behöver man i alla fall ingen högskoleutbildning för...

2 Comments:

At 3:30 em, Blogger Bloggblad said...

Å, så skönt det där sista lät - vila en stund på soffan... det ska jag också göra! Jag har badat i trädgårdspool med min lilla, men nu är hon hemkörd. Det är det absolut bästa med barnbarn: man får lämna tillbaka dom medan man hämtar nya krafter.

 
At 6:24 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag har legat och frustat på soffan heka dagen. Men snart.. då jäklar ska jag RÖRA på mig!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home