söndag, juni 19, 2005

Förnedrande extrajobb

Oh, himmelriket är nära! Sambon är hemma, hel och hållen, från Hultsfred...

Det har varit en hektisk helg. Så blir det när man är gräsänka. Upp i ottan på lördagen. Lång bussresa ut till min mor på "landet", Värmdölandet that is. Lite gull med mor och min dotter innan det är dags för bilfärd (i lånad bil) in till stan igen. Dock utan barn, eftersom det är lördag och dags för mitt äckliga extrajobb. Igen.
Jag har spenderat de senaste 2 årens lördagar i en antingen svinkall (på vintern) eller bastuliknande (på sommaren) mataffär i Stockholms innerstad. Tog det här extrajobbet medan jag var mammaledig; när man låg på ekonomiskt existensminimum (tyvärr hjälper extrajobbet bara nämvärt, man är inte direkt högavlönad som snabbköpskassörska). Kvar har jag bara blivit eftersom dom där extra 2-3.000 spännen per månad faktiskt är ganska lockande.
Mataffären är Mataffären Från Helvetet. Den drivs av två, rent ut sagt, idioter som borde pyssla med något annat än att vara chefer för en butik. De har ALDRIG någonsin gett mig, eller någon av dom anställda, någon form av beröm eller uppskattning. Dom har hybris, och lider av förföljelsemani, eftersom de misstänker hela personalen för att stjäla från dem. För några månader sedan satt följande lapp på kontoret: "Kassadiffarna är tillbaka! Sluta stjäl från mig, så slutar jag stjäla från er när jag betalar ut era minimilöner!". Den där lappen säger verkligen allt.
Man är också en jävla idiot själv, som inte fräser ifrån. Utan här tuggar man och sväljer bara. Och finner sig. Själv jobbar jag som sagt bara en dag i veckan och kan slå dumma kommentarer ifrån mig, och så slipper jag oftast se dom, men tänk dom stackare som jobbar där på heltid. Jag skulle kunna fylla en hel blogg med idiotuttalanden från dessa makalösa chefer. Don't get me started, säger jag bara!
Eftersom jag den 1 augusti börjar jobba heltid på en ny arbetsplats (fortfarande i musikbranschen) jobbar jag min sista lördag vecka 27, 2005. Och igår åts det lite extra mycket lösgodis medan det "frontades" i affären...

4 Comments:

At 11:28 em, Anonymous Anonym said...

Hejsan!
Skönt med en "Sommar-kompis".
Blev lite full i skratt när jag läste om din arbetsplats och någonstans i bakhuvudet ringde en klocka om ngt jag hörde på radion häromveckan. Jag surfade runt lite och hittade en rolig länk till dig:
http://www.sommarjobb.net/index.php?show=regler

Observera att jag inte själv är syndikalist och har heller inte några åsikter alls för eller emot dem, men denna sida kanske kan locka till några "vilda fantasier" som kan få dig att le åt eländet.

 
At 8:26 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Gocka: Onekligen lite kul läsning, faktiskt. Det som står längst ned på sidan stämmer ganska bra för min del. Dessutom är det här ju inte ett regelrätt sommarjobb och jag är inte 14 år... :-)
Ha en skön dag, säger Biggis som just nu lyssnar på Lars Noréns sommarprat på webben.

 
At 9:30 fm, Blogger Batbut said...

Så skönt att det snart är slut då, men stackarna som får bli kvar...

 
At 7:32 fm, Blogger Jenny said...

Fy fabian för ruttna job.
I går skickade jag in min avskedsansökan och det kändes alldeles, alldeles underbart.

 

Skicka en kommentar

<< Home