onsdag, oktober 22, 2008

Tidigt en onsdagsmorgon

Det är fantastiskt att få vara med och breaka en artist. Vara med från ax till limpa och se när det händer. Jag tror att vi gjorde det idag. Åtminstone har det varit en dag med lycka från (tiiidig) morgon till kväll.

Klockan var 02:30 när jag steg ur sängen. Nattsömnen hade inte varit god, trots att jag försökte somna redan kl 21. Det ville sig inte riktigt, och när sedan kvällstidningen ringde för lite kompletterande uppgifter, var det lögn i helvete att somna om. Halv fyra hämtade jag en av huvudpersonerna som fortfarande såg ut att ha kudden kvar i ansiktet. Han gav definitivt ordet "mosig" ett puffigt och sömndrucket ansikte. Övriga medverkande droppade sedan in, en efter en, inte helt talbara så tidigt på morgonen.


Det riggades, soundcheckades, ljud- och bildrepades. Sångerskan körde den lösa och lediga stilen och var nöjd med det, tills hon fick höra att dom i sändning ibland brukar använda rörliga bilder från rep'et.
Jag undrar om inte herrn också var lite pirrig och nervös. Hans trut gick värre än vanligt. Eller också var det kanske bara ett sätt att värma upp rösten....

"Men... Är det det här programmet jag ska vara med i? Då har jag ångrat mig!". Artisten undrade under den lååånga väntetiden om det gick bra att byta med triss-skraperskan. Det verkade roligare. "Här har du texten till låten!". Vi var många i frukostrummet som drog på smilbanden av hans svada. Han var onekligen i sitt esse.

M!a på kör satt hela tiden och rös. Hon påstod att det var för den tidiga timmen, men man måste väl ändå ha något symptom på att det är direktsändning...?

Mister Sax vilar sig lite innan första låten.

Begrundar allvaret i situationen gör även gitarrist och basist. Sångfågeln i bakgrunden var mer intresserad av att lösa korsord och äta frukost.

Gitarrist fyller i lapp om taxi-ersättning. Stackarn kom åkande med tåg från Hud!k och landade på centralen kl 03:45.

När tidningarna dök upp jublade åtminstone jag. En helsida var lite mer än jag kunnat föreställa mig. Mister Sax läser och begrundar.

Duettpartners in crime. Och så lite armhävningar före direktsändningen.


Och varför inte lite mer kaffe?

Efter den fantastiska releasefesten i måndags och det bubbel i branschen som kom efter den kändes det fint att få göra TV också.
Jätteroligt att programledarna var så entusiastiska och ärligt imponerade av den musikaliska insatsen. Roligt att de berättade om att de fått mail om "den coole och snygge killen som var en korsning mellan M!ck J4gger och ....", vem det nu var - jag minns inte. Ännu roligare att en bekant till skivbolagsbossen suttit på tunnelbanan och hört två tjejer sitta och prata om tv-framträdandet och tyckt att de var coola. För att fullända morgonen, spelades senaste singeln på radio när sällskapet tog taxi från tv-studion.
Och javisst, ja - Mister Eventarrangör i Sverige ringde mig efter en halvtimme och ville ha artistens adress... Det är sån't jag menar med "genombrott"...

Ibland är mitt jobb oerhört stimulerande och roligt. Även om man måste gå upp alldeles för tidigt.

Etiketter: ,

5 Comments:

At 10:27 em, Blogger Humlan said...

Jag hade en envis väckarklocka som drog upp mig i morse, bara för att jag ville titta på dom, hon är en gammal favorit och honom har jag ju läst om på flera bloggar, så jag ville ju äntligen höra honom...
Jepp, han kan absolut bli en favorit!

 
At 11:19 em, Blogger Lotten Bergman said...

"Armhävningar"? Pah! Jag måste nog komma och hjälpa till lite.

 
At 5:37 em, Blogger Karriärmamman said...

Jag hatar min väckarklocka. Intensivt. "JAG ÄR TRÖTT JAG ÄR TRÖTT JAG ÄR JÄTTETRÖTT GÄÄÄÄSP" skriker den vid fem på mornarna...

Och Artisten har jag tyvärr inte hört talas om tidigare, men nu måste jag ju kolla in honom...

 
At 12:06 em, Blogger Batbut said...

Men Du.. ska Du fortsätta sådär behöver Du snart en assistent. Ska jag säga upp mig? Eller, det går ju inte för jag är ju anställd av mig. Hur gör man då?

 
At 7:22 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Det är så roligt att han figurerar i bloggvärlden. Killen vet knappt hur man får igång en dator...
Visst var dom duktiga!? Jag tycker det var strålande!

Lotten: Det är nog faktiskt läge för det! Eller säg så här: vi kommer till dig!

Karriärmamman: Nu måste du definitivt kolla in. Han är skitbra!

Batbut: Ja, det blir ju lite... konstigt... Du får väl ta en förhandling med facket? Eller nåt...

 

Skicka en kommentar

<< Home