torsdag, augusti 21, 2008

Utmaning från Åsiktskanonen

Fick en utmaning från Åsiktskanonen. Den handlar om böcker och det är ju sådant jag försöker hinna med mellan varven. Så, håll till godo!

Vilken bok läste du senast?
Islossning av Barbara Voors.

Vilken bok läser du nu?
Heartstopper av Joy Fielding.

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
På senare år har kvinnorna skapat en märkbar ökning i hyllan. Fast jag tror att det egentligen varit ganska jämt fördelat.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Med förtjusning (om jag läser en dålig bok) eller förskräckelse (om jag läser en bra) kan jag ibland notera att jag börjar närma mig slutet.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Sedan många, många år är jag medlem i Bonniers Bokklubb. Där hittar jag det jag vill läsa. Jag får också inspiration från vänner och bekanta, i viss mån även bloggar och topplistor.

När blir en bok för lång?
Så fort den är tråkig, förutsägbar, klyschig eller dåligt översatt.

Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag har en tendens att tappa intresset om jag inte helt förstår det jag läser. Jag är rätt haj på engelska, men är inget vandrande engelska-lexikon. Därför läser jag hellre den svenska versionen. Men kan få krupp om den är dåligt översatt.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Oj, det var ett tag sedan jag läste något som rörde vid mig djupt. Bestående minnen under mitt läs-liv är "En bön för Owen Meany" av John Irving och "Strändernas musik" av Pat Conroy. Jag grät mig igenom slutet av "En bön..." och i princip igenom hela "Strändernas...". Böcker av Joyce Carol Oates får mig också att tänka efter och känna mycket.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Det kan jag definitivt. Senast skedde det med Per Hagmans "Livet ska vara en schlager". Den var så där tråkigt pretentiös-klyschig. Då går det bort!

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Överrepresenterad är definitivt spännings-genren - thriller, deckare, övernaturligt. Ett tag köpte jag allt Stephen King skrev, tills jag upptäckte vilken ordbajsare han egentligen är. I min hylla finns inga eller få böcker om religion eller politik.

Rekommendera 5 författare:
Rasande svårt men Barbara Voors (så länge hon inte är så krystad som hon var i Islossning), Giles Blunt, Joyce Carol Oates, Majgull Axelsson. Det jag läst av Håkan Nesser är bra, och en extra eloge till Hans-Eric Hellberg som skrev böckerna "Puss" och "Kram", som var helt fantastiska när jag läste dem på 70-talet. Det var nästan något av förbjuden läsning, det var ungdomserotik på hög nivå. Jag minns att jag läste och njöt samtidigt som jag satt med blossande kinder. En guidning in i puberteten, definitivt!

Etiketter:

2 Comments:

At 1:39 em, Anonymous Anonym said...

Hans-Eric Hellberg läste jag ocksåmassor i ungdomen. Det hade jag glömt. Bra böcker... :)

 
At 7:13 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Ingela: Underbara!

 

Skicka en kommentar

<< Home