söndag, februari 17, 2008

Skrällen

Kunde inte låta bli att titta på schlagereländet. Carola är ju alltid underhållande, på sitt vis. Dessutom måste jag ju se vilken musik, min "egen" har att konkurrera med i etern de närmaste triljoner veckorna. Dottern gillar dessutom Ola, så jag har även det att skylla på.

Så med huset fullt av färdigrepade musiker från Hellsingland (ja, H-e-l-l-singland. Det ska stavas så.) bytte vi kanal och bevittnade direktsändningen. Kan inte påstå att vi hörde särskilt mycket och jag vågade inte skruva upp ljudet för att överrösta sorlet i rummet. Grannarna är tålmodiga, men schlagerkväll är schlagerkväll i det här landet.

Jag var fullkomligt övertygad om att Carola och Andreas skulle gå direkt till final, men hon har nog en poäng när hon säger "Folk kanske är trötta på mig". För det är precis vad jag tror. Med den svenska jantelagen som utgångspunkt är jag inte heller helt övertygad om att dom kommer att ta hem det här.
Tyckte faktiskt lite synd om Andreas som hela tiden försökte få ögonkontakt med sin duettpartner. Jag har fått för mig att en duett kräver samspel mellan de som framför den. Icke här. Andreas såg trånande på sin partner, som i sin tur levde ut sin egen divaroll framför kameran och publiken.
Överlag tycker jag nog att även Andreas borde vila lite från melodifestivalscenen. Jag gillar när han samarbetar med Kvint, men tre år på raken...

Lägg ner det hela, tycker jag. Eftersom hela en europeiska finalen är en stor uppvisning i politik och röstning på de länder man vill hålla sig väl med, känns det så totalt unket att kalla det en tävling i musik.
Jag förstår att SVT inte vill göra som italienarna och bojkotta hela tävlingen. Man måste tjäna sköna slantar på alla som ringer och röstar. Men eftersom det roligaste momentet med det hela, är de lokala tävlingarna, kan vi väl göra den lokal och strunta i europafinalen? Då kan SVT fortsätta tjäna storkovan, och vi kan fortsätta hissa och dissa de medverkande?

Etiketter:

3 Comments:

At 4:55 em, Blogger Ola Claesson said...

Det visste jag inte att dottern gjorde, krama henne från mig. Eller har jag missförstått något?

 
At 6:56 em, Anonymous Anonym said...

Ola: Det visste du inte, men nu vet du... Hon log så förtjust och nästan lite generat när hon såg honom... förlåt, dig... på tv-rutan... Eller har JAG missuppfattat något?

 
At 6:24 em, Blogger Bloggblad said...

Jag håller helt med dig. De svenska är lite kul att se på - även om jag inte är nån fantast - men den stora är inget att ha längre. (Det var bättre förr...)

Jag såg spektaklet på en pub i Sthlm, men hörde inte mycket eftersom ett annat gäng längre bort hade egen musik på i sitt hörn. Högt.

 

Skicka en kommentar

<< Home