fredag, januari 26, 2007

Promotion och marknadsföring

Det är bråda dagar. Morgonen började hyfsat smidigt med frukost och dagislämning. Därefter hann jag nästan hela vägen till kontoret, där jag (mer och mer sällan) spenderar mina dagar, innan jag upptäckte att mobiltelefonen låg kvar på byrån hemma i hallen. Det var bara att vända och åka hem. Min mobiltelefon är mitt (arbets)liv! Sen orkade jag inte ta mig fram genom snödrivor och slasket i trafiken en gång till, utan bestämde att jobba hemifrån istället. Det funkar ju bra det också. Jag är så glad att jag sa "nej, tack" till kvinnan som ville ha hjälp med sitt debutalbum före jul. Jag hade gått under, och troligen skaffat mig en ovän för livet.

Den hyperaktuella artisten skall mötas upp för ett live-TV-framträdande i ny TV-kanal kl 15:30. Jag kommer att agera promotor/barnvakt. Det är ju i alla fall något jag (förhoppningsvis) kan...

Bjuder er på en liten lektion i marknadsföring, hämtad från min inkorg idag. Det är ju ändå fredag...


Låt oss reda ut begreppen en gång för alla.
Folk frågar ofta vad marknadsföring är. Så här funkar det:

Du är tjej och ser en snygg kille på en fest. Du går fram till honom och säger: "Jag är fantastisk i sängen". Det är direkt marknadsföring.

Du är på fest med massa kompisar och ser en snygg kille. En av dina kompisar går fram till honom, pekar på dig och säger: "Hon är fantastisk i sängen". Det är annonsering.

Du ser en snygg kille på ett party. Du går fram till honom, får hans telefonnummer. Nästa dag ringer du och säger: "Hej, jag är fantastisk i sängen". Det är telefonförsäljning.

Du ser en kille på en fest, slätar till klänningen. Du går fram till honom, häller upp en drink åt honom. Frågar: "Får jag?" Lutar dig fram, låter dina bröst nudda hans arm, rättar till hans slips och säger: "Bara så du vet, jag är fantastisk i sängen". Det är Public Relations.

Du är på en fest, ser en snygg kille. Han kommer fram till dig och säger: "Jag har hört att du är fantastisk i sängen." Det är tecken på ett starkt varumärke. (Brand Recognition)

Du är på en fest och ser en snygg kille. Han gillar dig men du övertygar honom att gå hem med din kompis istället. Det är representation.

Din kompis kan inte tillfredsställa honom så hon ringer dig. Det är teknisk support.

En kille kommer in på en fest. Han blickar ut över rummet och inser att han vill ha alla brudar, så han ställer sig på bordet och skriker: "Jag är fantastisk i sängen!!!" Det är spam.

2 Comments:

At 4:46 em, Blogger Humlan said...

Nu förstår jag precis! ;-D

 
At 8:37 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Monica: Japp, det är jag. Fråga mig inte hur det gått till. Mycket kom till i somras, och sedan har det bara eskalerat. Det verkar onekligen finnas ett såg efter en färgstark artist. Kul är det! Risk för överexponering, snart...

 

Skicka en kommentar

<< Home