onsdag, januari 17, 2007

Bloggenkät

1. Hur länge har du bloggat? I drygt ett och ett halvt år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga? Visste knappt vad en blogg var, hade hört ordet i några sammanhang men det var inget jag reflekterade närmare över, eller något som tilldrog sig mitt intresse.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Förälskad är nog inte det ord jag vill använda. De allra första bloggar jag hittade var guld-Mamselamsen (som startade i samma veva som jag själv) och Rensa-huvet-Sandra. De två har jag fortfarande på min favoritlista. Tillsammans med mååånga andra.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Axelryckning. Jo, dom hänger med. Där står inget jag ångrar eller något jag skulle skriva annorlunda. Känner kanske att jag var lite mer lättsam i början. Jag har blivit bitter, cynisk och mer ironisk. *flinar*

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare? Det varierar, beroende på tid. Men det handlar kanske om 10-15 stycken som jag regelbundet läser (eller försöker läsa ikapp).

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar? Övervägande dagboksbloggar, 90% kanske. Några är mediabloggar som jag följer för jobbets skull men i övrigt ger de inte mycket.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Svårt. Jag tycker de flesta av de bloggar jag besöker är olika mig - tack och lov!

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Batbut. Vi är lika klantiga, båda två *flinar igen*

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Inte många i min bekantskapskrets känner till att jag bloggar, vilket jag tycker är skönt. Jag har fått nå'n kommentar om att jag gnäller mer än vad jag gör 'privat'.
Men det är ju det som är skönt. Att få gnälla av sig.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag var mer privat tidigare. Jag har blivit mer restriktiv.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag bloggar nog mer eller mindre om det mesta. Däremot skulle jag t ex aldrig blogga om eventuella trassel i förhållandet.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Mycket mer i början. Det är eggande, trevligt och roligt att få kommentarer. Det är det fortfarande, men inte fullt lika nödvändigt för bekräftelsen längre.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Nej, det tror, och hoppas, jag inte.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Jajamensan, flera gånger. Lika trevligt varje gång och det ger mersmak.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Alldeles säkert. Själv var jag helt besatt ett tag, och det påverkade jobbet lite grand.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Nej. Inte vad jag kan minnas.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? När man börjar ursäkta sig för att man inte hinner blogga eller kommentera hos andra. Då är det inte roligt. Jag vill blogga för min egen skull.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Om två år har jag dragit mig tillbaka, skriver på en roman och knaprar chokladpraliner. (Haha, I wish!).

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Jag tror absolut att vi har inverkan. Det märks redan nu. Människor upptäcks genom sitt skrivande, blir erbjudna jobb. Då och då droppar det dessutom in erbjudanden från olika håll - "hej, vill du göra reklam för XXX, jag tror din blogg har läsare som...". Så visst kan bloggandet ha inverkan i kultur och media.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Terapi. Ordbajseri. Gnäll. Glädje. Och nya bekantskaper.

Grattis. Orkade du läsa hit kan jag glädja dig med att det är slut nu.