torsdag, november 02, 2006

Genomlyst

Jodå. Jag överlevde. Inga troliga skelett-skador men väldigt spända nack- och axelmuskler. Den unge läkarspolingen, som mer såg ut som en byggnadsarbetare eller kanske gympalärare (fråga mig inte hur en karakteristisk gymnastiklärare ser ut, han bara kändes lite spontant som en möjlig sådan), kommer att höra av sig till mig om det ser konstigt ut på bilderna. "För att spara tid i mitt arbete, är det tyvärr ett måste att göra så", sa han och log lite snett.

Egentligen är det ett dumt sätt. Tänk om ett jätteviktigt provsvar eller en röntgenbild som visar något galet, kommer bort på vägen. Jag har själv jobbat på sjukhus, och jag vet att det händer då och då. Det är ju inte direkt så att läkaren sitter och väntar på provsvaren för varje patient - "åh, va' bra! Det här provsvaret undrade jag just när det skulle komma!". Man är nog rätt fort glömd så snart man kliver utanför undersökningsrummet och besöksstatistiken. Och där hemma sitter en människa och patient som skulle behöva komma under behandling, men som lutar sig tillbaka och tänker "jo, men dom skulle ju ringa bara om provet visade något fel"...

Eftersom jag jobbade hemifrån igår, slapp jag trafikkaoset. Min kollega, som var en av dom som såg till att jag är lätt bakis idag, satt i taxi i två timmar på väg till spelningen. Han lät rätt uppgiven tredje gången han ringde, och dom bara hade kommit ett par meter på en timme. Däremot blev jag jätteglad att läsa om dom gulliga människorna som hade sett trafikkaoset från sitt fönster hemma. Dom bryggde massor med kaffe och gick ut och bjöd köande bilister - och då menar jag b j ö d. Gratis. Kosta nada. Bara för att vara snälla. Mer sånt!

6 Comments:

At 3:51 em, Blogger superkryp said...

Gratis? Det låter nästan overkligt! (Tyvärr...)

Det är ett skitdåligt system att de bara ringer om man behöver oroa sig. Det värsta är väl iofs att man oroar sig ändå. Om man inte förväntar sig ett samtal kanske man glömmer bort det. Inte jag alltså, men en del...

Var de bra igår förresten? Sveriges enda rockstjärna brukar Thåström kallas, men då glömmer de Robert Johnson, helt klart. :)

 
At 7:44 em, Blogger Batbut said...

Kaffe? Av dem såg jag inget. Men jag hade iofs mer välkommnat en vänlig själ som kommit med en potta. Jag har nog slagit Lanefelts knipmuskler med hästlängder efter gårdagens timmar i stillastående kö

 
At 7:54 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Gratis kaffe.

Sånt händer ALDRIG i Nybban!

Men å andra sidan har vi inga särskilda köer. Men när det är kö, då är det fyra bilar på rad.

 
At 9:02 em, Blogger Humlan said...

Jag instämmer med dig, det känns inte säkert att bara sitta och vänta på ev svar. Jag har varit med om både borttappade remisser och annat (som patient), och dessutom jobbat en sommar och jagat provsvaren som har varit på villovägar...

Jag slapp inte kaoset, men jag kom ju hem ganska snabbt i alla fall!

 
At 7:47 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Superkryp: Mer gratis samarittjänster till folket!
Jo, den korta, intensiva spelningen var jättebra. Har faktiskt aldrig sett dom förut, så det var kul. Jobbar med RJ på andra sätt annars. Det var rätt befriande med musik utan sång. Bara mangel!

Batbut: Att ingen tänkte på det! Å andra sidan är det alltid, alltid bra att träna knip.

Mamselamsen: Men glöm då inte att springa ut med några koppar, så fort du ser dom där fyra bilarna!

Humlan: Usch, sjukvården som ska vara så säker och pålitlig... Å andra sidan; vi är bara människor och man får hoppas att dom flesta går så gott dom kan...

 
At 3:04 em, Blogger PGW said...

Om min mamma brukar säga: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

Läste imorse i DN om snöäventyret, det var några som tackade vänliga själar för kaffe!

 

Skicka en kommentar

<< Home