tisdag, oktober 24, 2006

Ramlar

Och det är lång väg ner
Och jag skulle aldrig ramla mer
Och jag ramlar Glada Gatan fram, sen ramlar jag tillbaks igen
Nu har jag ramlat gatan klart, men jag är ändå inte riktigt lika glad - själv
Håkan Hellström, "Ramlar"


Första eller andra dagen på semestern i Spanien ramlade jag. I helt nyktert tillstånd, mitt på ljusa dagen, slog jag en praktfull vurpa, med hala skor på en mjuk och hal trottoar. Axeln slogs nästan ur led, och det gjorde djävulskt ont. Så här nästan två månader senare knäpper det lite charmigt i axeln och den är inte fullt lika rörlig som förut.

Och nu hände det igen!
För en halvtimme sedan gjorde jag en sån där bananskal-halkning i trappen ner till undervåningen. I helt nyktert tillstånd, med på tok för långa byxor, slet någon undan trappsteget för mig. Jag slog i bakhuvudet, skulderbladet och, av någon konstig anledning, hakan. Och luften liksom bara gick ur mig, och jag blev sittande någon minut och bara kände efter om jag levde.

Det gör jag. Det knastrar lite oroväckande i nacken, så jag försöker undvika att ruska alltför mycket på huvudet. Det ömmar strax över vänster skulderblad och jag känner mig lite, lite kallsvettig och lätt illamående. Lite läbbigt var det allt, men lever gör jag.

Körsbäret sover, och sambon jobbar sent.
Det är synd om mig!

7 Comments:

At 11:35 em, Blogger Ina said...

Alldeles för sent på kvällen hittade jag hit men blev sittande. Har läst en del och vill veta mer, vill fortsätta i den rytm dina ord flyter fram. Favoritmärker genast denna sida, säger godnatt för nu - men på återseende!!

 
At 11:52 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Ina: Hej! Kul att du hittade hit och ett ödmjukt tack för favoritmärkningen. Det har positiv och läkande inverkan på min mörbultade kropp... :-) Sov gott och vi ses igen!

 
At 7:25 fm, Anonymous Anonym said...

Hmm det där med illamående verkar inte bra (ja inte det andra heller förstås), får man inte det om man har en hjärnskakning? Var försiktig, inga mer akrobatiska konster nu hörrö!

/PGW

 
At 7:49 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

PGW: Tack för omtanken! Tror faktiskt det mest var chocken som gjorde illamåendet. Vad jag vet så är det om man börjar kräkas efter ett fall, som det börjar bli tal om 'fara å färde'. Och kräkas vet vi ju alla att jag INTE gör... :-)

 
At 9:15 fm, Blogger Humlan said...

Ujuj, var rädd om dig!

 
At 5:00 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Jag gör vad jag kan, med varierande resultat... :-)

 
At 1:53 fm, Blogger Coola Morsan said...

Jag ramlade och slog bakhuvudet i sten i Grekland i somras. Bulan var stor som en tennisboll och tog två månader att lägga sig. Man blir ju orolig, och börjar undra om man kan lita på sig själv. Fick i alla fall remiss via vårdcentralen när jag kom hem och fick huvudet scannat. Det kan vara bra att kolla upp sig ordentligt, själva oron kan ställa till det. Jag fick panik av minsta lilla huvudvärkskänning, armar och ben domnade och det kändes som huvudet höll på att explodera inifrån. Panik var det.

 

Skicka en kommentar

<< Home