måndag, oktober 23, 2006

Om att vara hård

Jag har gått och grunnat på en sak ett par dagar.
Smör, margarin och bordsmargarin. Alla dessa smörgåsattribut har olika grader av hårdhet. Varför, undrar jag? Ta t ex Lätta, eller varför inte låt-oss-smaksätta-Niveakrämen-med-olivolja-så-kanske-vi-kan-sälja-skiten-Lätt&Lagom. När man öppnar locket har innehållet en ganska krämig konsistens och är inte alls speciellt svårsmetad på mackan. Steget vidare är t ex Bregott. Här är det bäst att låta paketet stå ute i rumstemperatur fem minuter innan påsmetning. För att inte tala om riktigt smör eller margarin (om man nu skulle få för sig att lägga ett halv centimeter tjockt lager av det på sin smörgås). Då kräver smörpaketet en par karusellvarv i micron innan det är smetvänligt.

Det är förbryllande.
Jag måste nog kontakta P3 och "Bra fråga"-redaktionen.

8 Comments:

At 9:07 em, Blogger BozaNova said...

Ju mer lätthanterlig...ju mer onyttig :-)

 
At 10:30 em, Blogger PGW said...

Ju mer smör/fett ju hårdare har jag för mig.

 
At 10:56 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Ju hårdare horn, desto större bo....

Nä, det har ju inget med smör att göra.

 
At 1:04 fm, Anonymous Anonym said...

Det är roligt när man ska bre en smörgås med bregott och det blir smör med smörgås.

 
At 7:54 fm, Blogger Lyckliga Grodan said...

i de mjukaste smörgåsmargarinerna har man behandlat fettet med kemikalier för att det ska hålla sig mjukt när det är kallt... det är inte nyttigt.. man blir inte smalare av dem heller.. eller får lägre blodfetter..
bregott eller smör är nyttigast, eller minst onyttigt.. det är såklart en doseringsfråga..

var misstänksam mot allt som det står lätt- eller light på... oftast är det tillsatta kemikalier istf naturliga ämnen i sånt..

 
At 8:11 fm, Blogger Runt 40 said...

Har rationaliserat bort smör/klet eftersom konsiistensen alltid är mer äcklig än vad smaken är god!

 
At 11:51 fm, Blogger superkryp said...

Jag tycker mycket om de rikliga mängder "restaurang"margarin man brukar få på kafémackor.

Vidrigt, jag vet, men gott. :)

 
At 1:14 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Bozanova: Jag anade nog att det var så... Kan troligen appliceras på mycket i kylskåpet...

PGW: Ju mer fett, desto hårdare... Snusk-tant! *asg*

Mams: Se där, ett talesätt jag aldrig någonsin hört talas om...

Vargakvinnan: Sånt roligt brukar inträffa i vårt hushåll när det används lätt-margarin. Tyvärr. Bregott blir det tunt lager av...

Grodan: Jag tackar för din initierade analys av smör och margarin. Nu kan jag lämna detta ämne, känner jag. Light- och lättprodukter försöker jag undvika så mycket det bara går.

Runt 40: Smör är ett måste på en dito -gås. Åtminstone för min del.

Superkryp: Njae, inte speciellt vidrigt. Själv brukar jag ha salt på; det blir jättegott! Dom få gånger jag nuförtiden bevistar restaurang.

 

Skicka en kommentar

<< Home