tisdag, juli 04, 2006

Mitt (arbets)liv, del 2

Från hamburgergrillen bar det, efter fullgången tvåårig gymnasie-pina, iväg till mitt första "riktiga" jobb. För ungefär 200 år sedan, när jag gick i gymnasiet, hette utbildningen Distribution- och Kontorslinjen. Jag valde inriktning 'kontor' och direkt efter avslutningen hamnade jag på som kontorsassistent på ett stort, tyskt företag som huserade på Norra Stationsgatan. Vi talar slutet 70/början 80-talet. Vi talar om att jag som 17-18-åring kammade ner punkluggen, tog bort säkerhetsnålarna från skinnpajen och iklädde mig gabardinkjol och knytblus. Här arbetade Tjänstemännen och vi snackar Respekt, med stort R. Jag nästan neg när jag mötte någon chef i korridorerna. Sekreteraren på försäljningsavdelningen var en parant, välklädd och ganska vacker kvinna, 50+, som gick och lade håret varje fredag. Hon kom tillbaka med upptouperad, välsprayad och i princip helt orörlig frisyr. Jag kommer ihåg att hon alltid snöt sig när vi åt lunch, och att det inte passade henne: fina damer snyter sig inte vid matbordet. Minns också att jag fick ett hedervärt uppdrag - att ta tåget till Norrköping för att överlämna en stor offert till Försvarets Materielverk. Minns hissarna och lukten av kontorspapper, tippex, knattret från skrivmaskinerna och den oändliga bussresan från Norra Stationsgatan via Slussen till Saltsjöbaden.

6 Comments:

At 11:45 em, Blogger Bloggblad said...

Äsch, det är inte långt till Norrköping...
Kul att du åtminstone tittar ut ur garderoben med ETT öga.

 
At 11:52 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Norrköping kan man väl nästan klassa som 'Sveriges närmaste stad'? Åtminstone från dig räknat... Och ja, ett öga - det är allt ni får. Det goda. Onda ögat sparar jag till mina eventuella fiender och ovänner... ;-)

 
At 12:56 fm, Blogger Humlan said...

Men HEJ!
Kikar du fram! Med glimten i ögat...

Jag har också jobbat på kontor, men det var aldrig så noga med kläder och uppförandet där... svårt att tänka sig dig i knytblus, lättare med punklugg!

 
At 10:51 fm, Anonymous Anonym said...

Vilken rolig läsning! Mer mer! :-)

 
At 4:12 em, Blogger Ola Claesson said...

"Gabardinkjol och knytblues"? Finns det bildbevis?

 
At 5:15 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Men hej, själv! Japp, jag kliver fram, åtminstone med halva ansiktet. Jag har alltid gillat att jobba på kontor, jag gillar papper och pennor i olika modeller. Fast niga har jag slutat med, och knytblusen och gabardinkjolen har jag stoppat längst in i garderoben.

NYC Taxi Shots: ...

Jenny: Det kommer mera, när jag hämtat mig från värmechocken!

Ola: Haha! Så lite bevis som möjligt när det gäller den biten, tack!

 

Skicka en kommentar

<< Home