onsdag, mars 01, 2006

Sväljsvårigheter och kurering

Lena Ph, jag vet precis hur du känner det. Ont, det gör ont...
Det gör ont att svälja. Det spelar ingen roll om det är i flytande eller fast form. Förbaskat ont gör det att svälja ner det i alla fall. Feber har jag ingen alarmerande hög längre men den ligger där och lurar och kryper säkert fram till kvällen igen, som den gjorde igår. Men nå't penicillin tänker jag inte äta! Här kureras det med varmt te med honung, varm mjölk med honung och det knapras Esberitox som det vore lördagsgodis.

Tack alla söta, rara för krya-på-dig-tillrop.
Det är också en del av kureringen, känner jag.

*********
Uppdatering: Blev tvungen att hämta på dagis, direkt från sjuksängen. Sötsambo hade ett möte som han inte kunde ställa in. Personalen tyckte att jag skulle gå till doktorn, eftersom det tydligen går streptokocker på avdelningen. Ringde vårdcentralen men de tyckte att jag kunde avvakta, eftersom ett svaljprov så här tidigt inte säkert skulle visa om det var streptokocker. Jag väntar till imorgon. Så får vi se. Under tiden roar jag mig med att försöka svälja (fast jag tycker att det möjligen har blivit lite bättre).

7 Comments:

At 2:25 em, Anonymous Anonym said...

Krya på dig!

Tips som funkar på mig:
3 vitlöksklyfor pressas ner i nypressad citronjuice. Håll för näsan och svälj!

...sen så ska man ju naturligtvis dricka en massa vatten!

 
At 2:33 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Tack, Kapple, för recept på dunderkuren. Ska testas omgående. Antar att man dessutom måste hålla sig på armlängds avstånd från alla levande varelser en tid efter intagandet...?

 
At 7:54 em, Blogger Humlan said...

Har du svårt att svälja (inte får ner vätskan) så ska du gå till doktorn! Håller tummarna för att det blir bättre snabbt, med eller utan "meducin"! (hoppas du inte har delat med dig! ;o))

 
At 8:10 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlis: Ja, jag börjar inse att det faktiskt är läge för ett besök hos doktorn. Tyvärr. Hoppas att ingen blev smittad i lördags... :-( Inte för att vi vrålhånglade, direkt...

 
At 9:20 em, Blogger Cornelia said...

Jag har inte kännt nåt än i alla fall.

 
At 9:48 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Cornelia: Tydligen är Maruschka också krasslig... :-(

 
At 10:18 fm, Anonymous Anonym said...

Krya på dig. Själv har jag dragits med feber i två dygn, inte kul alls. Sen har jag problem med uppkopplingen och är utan internet*arg*

Kul att du klippte förra bostadsorten, inte så långt från din har jag förstått, ett par stationer på linjen. Nu har jag ungefär lika långt till de två köpcentrum som finns i närheten. Det ena bygger de ut just nu. COOP, MAXI och Lidl ligger inärheten.

 

Skicka en kommentar

<< Home