lördag, september 27, 2008

Vett och etikett

Min bransch är rutten.
Nej, förresten. Så vill jag inte uttrycka det. Låt mig istället säga så här: jag har aldrig någonsin, någonstans träffat på så mycket människor som lider brist på vanlig vett, etikett och hövlighet som i min bransch.

Låt mig ta ett par exempel.

1) När man ringer till någon och personen svarar i telefon och säger: "du, jag sitter i ett möte..." undrar jag: Varför svarar du om du sitter i möte? Varför stänger du inte av din telefon om du och din mötesdeltagare (som säkert tycker att det är jävligt otrevligt att du svarar i telefon under mötet, bara för att säga åt den som ringer att du gör just det: sitter i möte) inte vill bli störda?

2) Människor i min bransch ringer aldrig, eller åtminstone till 99%, tillbaka om man lämnar ett meddelande att man vill bli uppringd. Hur kommer det sig? Är det ett sätt att utöva makt? Ett sätt att hävda sin ställning på något vis? Till och med högt uppsatta näringslivspersoner eller VD'ar på stora, börsnoterade företag ringer tillbaka om de inte har möjlighet att ta samtalet just precis då. Dessutom händer det till och med att de säger: "ursäkta att det dröjde"...

3) Människor i min bransch verkar sköta allt sitt arbete via mail. Att ringa verkar stenålders. Jag fattar ju också att detta är ett bortsorterings- alternativt prioriteringssätt men det är jävligt irriterande att ringa till någon och dra hela sitt ärende, bara för att höra att man tappar bort den som lyssnar, eller ger sken av att lyssna, på halva vägen och sedan få ett "du, kan du skicka mig ett mail om det här?" när man är klar.

Etiketter: , ,

2 Comments:

At 3:48 em, Blogger Karriärmamman said...

Det där kan man nog applicera på flera branscher. Min också.

 
At 1:48 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Karriärmamman: Men näe! Jag vill inte att det ska vara så här! När ska vi vakna upp och lukta kaffet?

 

Skicka en kommentar

<< Home